DPP loni dosáhl rekordního celkového obratu, tržeb z jízdného i dopravních výkonů. Meziročně přepravil více cestujících

30.04.2020 17:56

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v loňském roce dosáhl rekordního celkového obratu ve výši bezmála 20 miliard Kč. Meziročně se jedná o nárůst o necelé 2 % a o více než 18 % za uplynulých 10 let. O téměř 52 milionů Kč více než v roce 2018, celkem rekordních 4,46 miliard Kč, utržil loni DPP na prodejích jízdného v rámci systému PID.

DPP loni dosáhl rekordního celkového obratu, tržeb z jízdného i dopravních výkonů. Meziročně přepravil více cestujících
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

V loňském roce DPP zrealizoval také doposud největší objem dopravních výkonů, celkem 182 milionů vozokilometrů. To představuje meziroční nárůst o 1,2 %. V roce 2019 DPP přepravil 1,17 miliardy cestujících, což je meziročně o půl procenta více než o rok dříve. Hospodářský výsledek DPP za rok 2019 činí po zdanění 869 milionů Kč.

V roce 2019 DPP dosáhl celkového čistého výsledku hospodaření ve výši 869,15 milionů Kč. Zároveň DPP loni významně navýšil tvorbu účetních rezerv a o více než 529 milionů Kč k 31. prosinci 2019 posílil vlastní kapitál společnosti na 68,27 miliard Kč. V loňském roce měl DPP přiznaný přiměřený zisk ve výši 1,22 miliardy Kč. Přiměřený zisk, stanovený předem jako součást kompenzace, se vypočítává podle vzorce vycházejícího ze smlouvy o závazku veřejné služby v dopravě uzavřené mezi DPP a hlavním městem Prahou (HMP). U DPP je přiznaný přiměřený zisk výnosem, o jehož výši rozhoduje objednatel, tj. hlavní město Praha, a je účelově určen na investice v oblasti obnovy vozového parku.

Rekordní celkové výnosy i tržby za prodej jízdného 

DPP utržil za prodej jízdenek v rámci systému PID, tj. na linky na území HMP i ve vnějších pásmech celkem 4,46 miliard Kč bez započtení pokut, což je doposud nejvyšší částka v historii DPP. Meziročně se jedná o nárůst o 1,17 %, v absolutních číslech o 51,5 milionů Kč. Za uplynulých 10 let tato částka narostla o necelých 5 %. Zatímco tržby z prodejů časových jízdenek loni meziročně mírně poklesly o 49 milionů Kč (1,91 %), tržby z prodejů jednotlivého a krátkodobého jízdného se naopak meziročně zvýšily o 100 milionů Kč (5,4 %). Nicméně tržby z jízdného se stále podílí pouze cca 20 % na krytí provozních nákladů DPP.

V loňském roce revizoři DPP zkontrolovali 6,8 milionů cestujících, o 3,5 % více než roce 2018 a uložili téměř čtvrt milionu pokut (247 209), o 5,6 % více než o rok dříve. Příjem DPP z pokut činil loni téměř 172 milionů Kč, což představuje meziroční nárůst o 20 %. Zlepšení v této oblasti nastalo díky možnosti bezhotovostní úhrady pokuty na místě kontroly platební kartou. Tuto novinku zavedl DPP právě v loňském roce.

Historicky největší objem dopravních výkonů i více přepravených cestujících

Dalšího rekordu dosáhl DPP v objemu dopravních výkonů. V loňském roce DPP najezdil nejvyšší počet vozokilometrů v historii DPP, celkem 182 172 tisíc, což představuje nárůst meziročně o 1,2 %.

V loňském roce přepravil DPP celkem 1,173 miliardy cestujících, o zhruba 0,5 % více než v roce 2018. Metro loni využilo 440,5 milionů cestujících, meziročně o téměř 10 milionů resp. 2,2 % více než v roce 2018. Tramvajemi a lanovou dráhou na Petřín cestovalo loni 371,1 milionů zákazníků, o 1,16 % méně než o rok dříve. Městské autobusové linky DPP využilo 354,3 milionů cestujících, což je zhruba stejný počet pasažérů, jako v roce 2018 a příměstské linky DPP 6,5 milionů zákazníků, meziročně o 2,2 % více. Trolejbusem loni cestovalo 115 tisíc cestujících.

„Rekordní čísla v tržbách a dopravních výkonech, mírný nárůst počtu přepravených cestujících v loňském roce mě nesmírně těší. Jsou odrazem fungující ekonomiky, rostoucí obliby Prahy jako turistické destinace, růstu poptávky po přepravě v MHD a dalších faktorů. Bohužel stejné výsledky za letošní rok nelze očekávat kvůli dopadům pandemie Covid-19. Návrat do stavu, na který jsme byli zvyklí, bude mnohem složitější a delší. Je před námi období, ve kterém budeme muset hledat úspory v provozu a prioritizovat investice. Na druhou stranu krizi lze vnímat i jako příležitost, v tomto případě zoptimalizovat MHD v Praze. Bylo by škoda ji nevyužít,“ uzavírá Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

16:46 Ombudsman: Žádost o důchod s detektivní zápletkou - šetření až do složek StB

Šetření v případě českého seniora žijícího v USA se změnilo v pátrání po důkazech, které by České sp…