Na související problém, kdy se dodavatelé snažili ukončit produkty s fixovanou cenou, které se pro ně staly po vzrůstu velkoobchodních cen nevýhodnými, ERÚ upozornil již v září (ZDE) a říjnu (ZDE) tohoto roku. Podobně nyní postupují i další dodavatelé, u kterých ERÚ již zahájil šetření, ale nejen to.
„Nyní se množí případy, kdy dodavatelé rovnou do smluvních podmínek přidávají výluky, které jim v budoucnu umožní údajně fixované ceny měnit. Volí například stejný postup, jaký zkoušela Bohemia Energy, když nabízejí k podpisu smlouvy na dobu neurčitou ve spojení s fixací. V praxi je pak nic nenutí, aby svůj závazek dodrželi po celou slibovanou dobu. Vyzvali jsme všechny dodavatele, aby takové kroky vůbec nezkoušeli. V opačném případě je budeme šetřit pro nekalé obchodní praktiky,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Princip obcházení fixace přes smlouvu na dobu neurčitou staví na tom, že dodavatel s cenou sice hýbat nemůže, zato však může jednoduše vypovědět smlouvu jako celek. Když se mu produkt přestane vyplácet, například kvůli růstu ceny energií na burzách, smlouvu vypoví a po uplynutí tříměsíční zákonné lhůty ukončí celý produkt.
Dále se objevují případy, kdy dodavatelé prodají tzv. odštěpnou část závodu, tedy část podniku včetně jejich klientů. Nový dodavatel pak ruší stávající smlouvy a spotřebitele nutí podepsat nové. Jestliže ale smlouva nezahrnuje žádné výluky, kterých by mohl nový dodavatel využít, postupovat takto nemůže. Při koupi odštěpné části závodu přebírá totiž klienty vč. závazků. Nejde tak o změnu dodavatele, spotřebitel by si měl všimnout nanejvýš změny loga ve vyúčtování, ale stávající závazky (původního dodavatele) nový dodavatel musí dodržet beze změn.
„Spotřebitel je z principu slabší smluvní stranou, a tak na něj nahlíží i zákon. Jestliže dodavatel zákazníkům tvrdí, že jde o fixaci na dva roky, ale moc dobře ví, že fixaci nemusí díky výlukám nebo formě uzavírané smlouvy dodržet, určitě to není férový přístup. Stejné je to s vnucováním nových smluv a dodatků, jestliže na to nemá dodavatel nárok. U některých dodavatelů už naše šetření běží a zřejmě nezůstane jen u nich,“ upřesňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Vzhledem k rozšíření praxe obcházení fixací doporučuje ERÚ spotřebitelům, aby nedůvěřovali marketingovým tahákům a slibům prodejců. Jedinou obranou proti nekorektnímu přístupu některých dodavatelů je opatrnost, nutnost bedlivě si prostudovat smlouvu i všeobecné obchodní podmínky. Pouze to, co je v nich psáno, je skutečně dáno. Podezření na protizákonný postup dodavatelů energií samozřejmě spotřebitelé mohou hlásit na ERÚ, který tyto případy prověřuje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva