Energetický regulační úřad zahájil druhé kolo boje o deaktivační poplatky

25.07.2017 11:34

Poslední podpisy předsedkyně ERÚ Aleny Vitáskové před koncem mandátu dávají desítkám spotřebitelů naději, že nebudou muset hradit tzv. deaktivační poplatky.

Energetický regulační úřad zahájil druhé kolo boje o deaktivační poplatky
Foto: ERÚ
Popisek: ERÚ

Rozkladová komise předsedkyně ERÚ odmítla v přezkumném řízení dosavadní přístup úřadu, který stížnosti na deaktivační poplatky odkládal s tím, že k jejich řešení nemá dostatečné kompetence. Případy se tak vrací k projednání na první stupeň.

„Rozkladů k deaktivačním poplatkům jsem jen tento týden podepsala třiačtyřicet. Vnímám to jako důležitý obrat, díky kterému se spotřebitelům dostane zasloužené ochrany, nebo alespoň jasného verdiktu, na co mají a nemají nárok. Pro dokreslení situace dodávám, že v těchto případech nejde o stokoruny. Typický deaktivační poplatek dosahuje několika tisíc. To je samozřejmě pro individuální rodinný rozpočet velká rána a dobře to není ani pro trh jako celek. Hrozba podobnými sankcemi může omezit konkurenci mezi dodavateli," říká ke změně v rozhodovací praxi úřadu Alena Vitásková.

To, že se spory vrací k projednání na první instanci, ještě neznamená, že mají spotřebitelé úplně vyhráno. Nicméně šanci jim dávají podobné případy, které už ERÚ řešil. Dodavatelé si v nich vykládali energetický zákon po svém, zejména § 11a odst. 3, a odmítali uznat výpovědi smluv ze strany klientů. ERÚ ale tyto výpovědi ve sporných řízeních označil za platné.

„Důležité bude prověřit, jak spotřebitelé i dodavatelé postupovali v konkrétních případech. Pokud se ale spotřebitel nedopustil nějakého formálního pochybení, například výpověď neodeslal pozdě, potom je tu velká pravděpodobnost, že deaktivační poplatky byly účtovány neoprávněně a nebude je muset platit," vysvětluje problematiku Alena Vitásková.

Na spory vyplývající z ukončování smluv na dobu určitou upozorňuje ERÚ dlouhodobě. Patří mezi vůbec nejčastěji řešené podněty. Zvlášť problematické mohou být smlouvy, které jsou uzavírány ve spěchu a pod tlakem – při podomním prodeji nebo po telefonu. Deaktivační poplatky a spory, které popisuje tato zpráva, jsou přitom výsledkem podpisů právě pod takovýmito smlouvami.

Další potíže může způsobovat to, že lidé jen obtížně zjišťují, kdy končí jejich smlouvy na dobu určitou, a tedy kdy je mohou vypovědět bez sankcí. ERÚ proto připravil novelu tzv. fakturační vyhlášky, která již prošla mezirezortním připomínkovým řízením a podle které by datum nejbližšího možného ukončení dodávek mělo být v každém vyúčtování. ERÚ se o změnu vyhlášky snaží už podruhé, oproti minulosti má však tentokrát podporu Ministerstva průmyslu a obchodu, což značně posiluje šance na úspěch.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…