Evropské spotřebitelské centrum: Jak platit za vánoční dárky on-line bezpečně?

25.11.2016 15:48

Někteří čeští spotřebitelé se obávají ztráty peněz při nákupu online ze zahraničí. Podle Evropského spotřebitelského centra je nejvhodnější platit kartou nebo přes elektronickou peněženku, protože tak je spotřebitel nejlépe ochráněn.

Evropské spotřebitelské centrum: Jak platit za vánoční dárky on-line bezpečně?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční stromek

„Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC), které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Podle zkušeností ESC je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Spotřebitel pak ocení možnost vrácení peněz v případě, že zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy nehodlá zboží zaslat ani vrátit peníze.

„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou. U bankovních převodů taková možnost vrácení peněz není,“ upozorňuje Ondřej Tichota. Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí dobrovolně a některé dokonce na možnost vrácení peněz při nedodání zboží lákají nové klienty. Systémy elektronických peněženek pak nabízejí možnosti řešení v rámci svých center zákaznické podpory.

Dobírka není v zahraničí běžnou formou platby. Ani v českých podmínkách nemusí být bezproblémová, protože místo objednaného zboží může spotřebiteli přijít jiný předmět, například cihla, což ale spotřebitelé běžně odhalí až po podpisu potvrzujícím bezproblémové převzetí zásilky. Proto je vhodné balíček otevřít ještě před podepsáním převzetí a před zaplacením. Případně lze otevírání zásilky zdokumentovat fotografiemi nebo videem pro případ budoucí stížnosti.

Pokud má spotřebitel spor s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci a spolufinancované Evropskou komisí. Více informací o právech spotřebitelů na jednotném trhu lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…