Hospodářská komora: Projekty budování vysokorychlostních tratí musí přežít volební cykly

11.05.2021 18:47

Napojení tuzemské železniční sítě na systém vysokorychlostních tratí je pro českou ekonomiku z hlediska konkurenceschopnosti důležité stejně jako rozšiřování jaderných zdrojů a další strategické investice.

Hospodářská komora: Projekty budování vysokorychlostních tratí musí přežít volební cykly
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

V případě, že český stát nezachytí celoevropský trend rozvoje rychlé železnice, stane se dopravně zaostalým regionem s velmi slabým potenciálem se dále ekonomicky rozvíjet. Během předvolební debaty Hospodářské komory na téma stavebnictví a doprava na to přítomné politiky a experty upozornila Hospodářská komora.

„Jakkoliv chápeme nákladnost a složitost podobných projektů, měla by to být jedna z hlavních priorit státu. Ostatní země nespí a rozvoj železnic usilovně řeší. V případě vysokorychlostních tratí si nelze myslet, že na nás kdokoliv z evropských partnerů počká. Pokud zaspíme, ujede nám vlak, a to doslova. Je to velká výzva, kterou ale vzhledem k poloze naší země v Evropě zdvihnout musíme, abychom se nastlali vlakovým kruhovým objezdem Evropy,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Hospodářská komora oceňuje, že současný kabinet věnuje vysokorychlostním tratím velkou pozornost. Varuje proto před scénářem, kdy případná nová vláda po říjnových volbách od strategického plánování rychlých železnic upustí. „Současný široký politický konsenzus o potřebě výstavby vysokorychlostních tratí by měl přežít i letošní parlamentní volby. Vláda by měla také tuzemské firmy informovat v dostatečném předstihu o přípravě předpisů, norem a odborných studií tak, aby podnikatelé mohli zabezpečit odpovídající technologie a kapacity,“ uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp s tím, že co nejrychlejší vybudování rychlotratí skýtá velkou příležitost i pro české firmy zabývající se např. budováním železničních tratí, zebezpečovacích zařízení apod.

Stavební legislativa podle Hospodářské komory učinila v posledních letech dílčí pokrok, který odstranil nebo odstraní řadu krizových prvků v přípravě staveb. „Její dnešní podoba včetně projednávaného nového stavebního zákona nicméně nebude pro výstavbu rychlých tratí postačovat, jak ukazují již dnešní konflikty v území. Řešením může být rozšíření kompenzací na širší okruh dotčených osob a zapojení Parlamentu do rozhodování o klíčových dopravních projektech,“ doplňuje Šíp.

Pozvání do třetí předvolební debaty Hospodářské komory, jejímž mediálním partnerem jsou Hospodářské noviny, přijal vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO, Helena Langšádlová z koalice SPOLU, Ondřej Polanský reprezentující koalici Pirátské strana a STAN, Vlastimil Tlustý z uskupení Trikolóry, Soukromníků a Svobodných a zástupce KSČM Jaroslav Komínek. Jako experti během debaty vystoupili viceprezident Hospodářské komory Michal Štefl, předsedkyně Sekce územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová a Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…