Jak platit za vánoční dárky online bezpečně

21.11.2016 8:40

Někteří čeští spotřebitelé se obávají ztráty peněz při nákupu online ze zahraničí. Podle Evropského spotřebitelského centra je nejvhodnější platit kartou nebo přes elektronickou peněženku, protože tak je spotřebitel nejlépe ochráněn.

Jak platit za vánoční dárky online bezpečně
Foto: pixabay.com
Popisek: Mezinárodní debetní karta - ilustrační foto

„Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC), které bezplatně pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu.

Podle zkušeností ESC je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Spotřebitel pak ocení možnost vrácení peněz v případě, že zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy nehodlá zboží zaslat ani vrátit peníze.

„Poskytovatelé platebních karet nabízejí nástroj zvaný chargeback, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka. Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou. U bankovních převodů taková možnost vrácení peněz není,“ upozorňuje Ondřej Tichota. Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí dobrovolně a některé dokonce na možnost vrácení peněz při nedodání zboží lákají nové klienty. Systémy elektronických peněženek pak nabízejí možnosti řešení v rámci svých center zákaznické podpory.

Chargeback

Pokud obchodník nedodal zboží zaplacené kartou, lze použít tzv. chargeback k vrácení peněz spotřebiteli. Jde o nástroj, jehož užití nabízejí banky dobrovolně.

Bankovní převod

Platbu z účtu na účet rádi používají podvodníci. Jakmile totiž spotřebitel peníze odešle a zboží nedorazí, není způsob, jak částku dostat od obchodníka zpět, pokud ji sám nebude chtít vrátit.

Elektronická peněženka

Některé systémy elektronických peněženek mají svá vlastní centra pro řešení sporů. Díky nim lze při nedodání zboží získat předem zaplacené peníze zpět.

Jak se vyhnout podvodu

Návod, jak si ověřit podnikatele, najdete na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Dobírka není v zahraničí běžnou formou platby. Ani v českých podmínkách nemusí být bezproblémová, protože místo objednaného zboží může spotřebiteli přijít jiný předmět, například cihla, což ale spotřebitelé běžně odhalí až po podpisu potvrzujícím bezproblémové převzetí zásilky. Proto je vhodné balíček otevřít ještě před podepsáním převzetí a před zaplacením. Případně lze otevírání zásilky zdokumentovat fotografiemi nebo videem pro případ budoucí stížnosti.

Pokud má spotřebitel spor s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci a spolufinancované Evropskou komisí. Více informací o právech spotřebitelů na jednotném trhu lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

17. týden na trhu pohonných hmot ČMKB

10:42 17. týden na trhu pohonných hmot ČMKB

Denní kontrakty motorové nafty na trhu pohonných hmot Českomoravské komoditní burzy Kladno se v 17. …