Uvedené opatření má za cíl snížit počet palubních jednotek, které jsou aktivní v mýtném systému a uživatelé je už k platbě mýta nepoužívají. Přesto je nevrací, a státu vznikají zbytečné náklady na jejich udržování v činnosti. Nepoužívané OBU mohou uživatelé režimu PostPay vracet v na kontaktních místech, v režimu PrePay pak na jakémkoliv distribučním či kontaktním místě. Pokud to stihnout do roka od poslední mýtné platby a jejich jednotka je nepoškozená, vyinkasují zpět vratnou kauci 1.550 korun. V opačném kauce propadá státu.
Podle nezávislého auditora Logica byla v červenci účinnosti mýtného systému 99,67 %, což je nejvíc v takřka sedmileté historii českého mýta. Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 47 miliardy korun. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 9,9 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 21 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH, přičemž Kapsch má podle smlouvy povinnost systém státu průběžně modernizovat tak, aby byl na konci první „desetiletky“ provozování jako nový.
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již šest let. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Loňský rok přinesl 8,13 mld. korun, právě skončený 8,68 mld. Kč. Za šest a půl roku pak stát vybral již takřka 45 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva