Logistici NATO si v Pardubicích prohlédli, jak armáda zajišťuje zásobování a přepravu po železnici

19.10.2015 14:49

Pod záštitou Mnohonárodního centra pro koordinaci logistiky se tento týden v ČR koná setkání Stálé skupiny partnerských logistických expertů na oblast logistického zabezpečení členských zemí NATO. Ve středu skupina zavítala do Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů v Pardubicích, kde si prohlédla, jakým způsobem probíhá logistické zabezpečení zahraničních operací a přeprava vojenského materiálu a techniky po železnici.

Logistici NATO si v Pardubicích prohlédli, jak armáda zajišťuje zásobování a přepravu po železnici
Foto: www.nato.int
Popisek: Vojáci NATO

„Železniční přeprava má výhodu v množství techniky a materiálu, které lze tímto způsobem najednou přepravit na delší vzdálenosti. Navíc šetříte techniku a pohonné hmoty a přepravu vám neovlivňují dopravní omezení a hustota silničního provozu na silnicích, které jsme svědky v současné době," vysvětluje major Pavel Vrba z Agentury logistiky. Nakládka, samotný přesun po železnici a vykládka, je nedílnou součástí bojových schopností útvarů zejména z hlediska taktických a strategických přeprav. Proto je transport po železnici často součástí taktických cvičení, jichž se vojáci účastní. „Jedinou nevýhodou tohoto druhu přepravy je, že není zadarmo. Proto armáda v posledních letech dávala přednost přesunu vojsk po silnici," dodává Vrba.

Logistiky zaujala mobilní rampa UNOR

V průběhu návštěvy se hosté seznámili s úkoly, které pardubické centrum plní v oblasti logistické podpory jednotek působících v zahraničních operacích. „Prohlédli si zázemí i prostory, kde je materiál a technika před tím, než se vydá do zahraničí, krátkodobě skladována," upřesnil Vrba.

Velký zájem logistiků pak na pardubickém nádraží vzbudila ukázka nakládky a vykládky armádní techniky na a z železničních vozů pomocí mobilní rampy UNOR. Ta má nosnost až 48 tun a umožňuje naložit materiál i v místech, kde stálá rampa chybí - tedy doslova mezi poli. „Státy NATO mají ve výzbroji rampy, které jsou sice z lehkých slitin, ale dimenzované jen na 16 tun. Rampa UNOR umožňuje nakládku nebo vykládku i techniky jako je např. samohybná kanónová houfnice DANA, ale také tank T-72M4 CZ . Navíc rampu lze využít i k naložení krytých železničních vozů s bočními vstupy za pomoci vysokozdvižného vozíku," vysvětlil Vrba s tím, že rampa UNOR sice není v současné době v majetku armády, ale je v její prospěch vyčleněna u ČD Cargo a.s., a pro případy krizí a mimořádných stavů u Správy státních hmotných rezerv.

Problematiku a způsoby zajišťování vnitrostátních a mezinárodních železničních přeprav Ozbrojených sil ČR nastínil hostům náčelník Odboru vojenské dopravy Agentury logistiky plukovník Martin Štochl. Součástí této prezentace byla také praktická ukázka činností spojených s přepravou útvarů a zařízení Armády ČR pod vedením příslušníků Regionálního střediska vojenské dopravy Hradec Králové v úzké součinnosti s příslušníky 141. zásobovacího praporu Pardubice a Centra zabezpečení zahraničních operací a mimořádných stavů Pardubice.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…