Metrostav: Češi začali razit nejdelší silniční tunel na Islandu

16. 11. 2013 10:27

Slavnostním odpalem v portálu Eskifjör?ur na východním pobřeží Islandu zahájili raziči Metrostavu ve čtvrtek 14. listopadu 2013 výstavbu tunelu Nor?fjör?ur, který bude se svými téměř 8 kilometry nejdelším islandským silničním tunelem.

Metrostav: Češi začali razit nejdelší silniční tunel na Islandu
Foto: red
Popisek: Metrostav

Projekt Norðfjarðargöng výrazně usnadní život v regionu, protože propojí místa, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu velmi obtížně dostupná. Pro české stavbaře je zakázka návratem na starou adresu, již před 3 lety totiž právě zde dokončili dva důležité silniční tunely.

 „Předpokládáme, že nás čeká opět velmi tvrdá práce, ale to už k naší profesi patří. Při předchozím projektu jsme narazili na obtíže spojené s enormními přítoky vody o vysokém tlaku, což nás, jak doufáme, na projektu Norðfjarðargöng nečeká. Na druhou stranu všichni rádi vzpomínáme na podporu, kterou nám místní obyvatelé projevovali. Díky ní se daří všechny nesnáze lépe překonat,“ říká David Cyroň, výrobní náměstek divize 5 společnosti Metrostav.

Dvoupruhový tunel Norðfjörður vytvoří přeložku proslulé silnice č. 92, která spojuje vesnici Eskifjörður s městečkem Neskaupstaður a zejména v zimě vyžaduje notnou dávku řidičského umění i odvahy. Nejkomplikovanější součást silnice je jednopruhový tunel o délce 640 metrů, v němž se auta mohou vzájemně vyhýbat pouze díky několika rozšířením. Důležitost této dopravní spojnice umocňuje fakt, že v Neskaupstaðuru se nachází oblastní nemocnice a střední škola.

Projekt vychází ze snahy zamezit migraci populace z venkova, a zachovat tak tradiční způsob života na ostrově. Kvůli decentralizaci důležitých institucí a horskému terénu je nezbytné výrazně investovat do dopravní infrastruktury.

Veškeré ražby v rámci nejnovější zakázky proběhnou tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací. Stavbaři Metrostavu budou postupovat ze dvou míst najednou: z portálu Eskifjörður do vzdálenosti 4,8 kilometru a z portálu Norðfjörður do vzdálenosti 2,7 kilometru. V obou případech půjde o ražby směrem vzhůru. Daleko k civilizaci má zejména portál Norðfjörður. Nejbližší obydlený dům leží asi
5 kilometrů po nezpevněné a v zimě obtížně udržované cestě.

Raziči Metrostavu jsou ve Skandinávii jako doma. Při svém minulém islandském angažmá vybudovali tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður o celkové délce téměř 11 km, díky nimž se místním obyvatelům zkrátila cesta do civilizace o 120 kilometrů. Nedávno také dokončili ražbu traťových tunelů metra mezi městy Helsinky a Espoo.  

Tunel Norðfjörður by měl být dokončen na podzim roku 2017. Investorem projektu je společnost Vegagerðin, která představuje islandskou obdobu našeho Ředitelství silnic a dálnic. Zhotovitelem díla je sdružení Metrostavu a místní společností Suðurverk.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Předsedkyně Akademie věd na turné: Tři ústavy, tři dny

20:49 Předsedkyně Akademie věd na turné: Tři ústavy, tři dny

Tři ústavy během tří dnů navštívila předsedkyně Akademie věd ČR Eva Zažímalová s místopředsedou Zdeň…