Ministerstvo financí: Přebytek státního rozpočtu za první čtvrtletí činí 43,6 miliard

01.04.2016 14:42

K 31.3.2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 342,0 mld. Kč, celkové výdaje 298,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 43,6 mld. Kč (v březnu 2015 vykázán přebytek 19,9 mld. Kč). Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 7,6 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst.

Ministerstvo financí: Přebytek státního rozpočtu za první čtvrtletí činí 43,6 miliard
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

Vykázané saldo tak představuje nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu za první čtvrtletí od roku 1993.

Příjmy státního rozpočtu

Meziroční růst celkových příjmů o 27,5 mld. Kč, tj. o 8,7 %, ovlivnily především daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení, které vykázaly meziroční růst o 14,2 mld. Kč, tj. o 6,0 %. O 12,7 mld. Kč byly vyšší i příjmy z rozpočtu EU.

Inkaso DPH ve výši 53,2 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 1,5 mld. Kč, tj. o 2,9 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 3,0 mld. Kč, tj. o 4,2 %. Meziroční tempo růstu DPH přitom bylo ke konci března negativně ovlivněno snížením objemu zadržovaných odpočtů. V březnu 2015 dosahovala jejich výše 7,1 mld. Kč, v letošním březnu se snížily na 6,3 mld. Kč a meziročně tak bylo vyplaceno o cca 0,8 mld. Kč více.

Inkaso DPH pro státní rozpočet je ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1.1.2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč). Růst inkasa byl pozitivně ovlivněn růstem výdajů na spotřebu domácností a vládních institucí. Dále lze očekávat, že v průběhu roku pozitivně ovlivní inkaso DPH zavedení kontrolního hlášení. Prvotní výsledky zavedení kontrolního hlášení lze nejdříve očekávat až po prvním čtvrtletí tohoto roku, tj., v dubnu 2016. V tento měsíc již budou k dispozici kontrolní hlášení již od všech plátců DPH (měsíční i kvartální plátci).

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 34,1 mld. Kč, což je o 2,6 mld. Kč více než ve stejném období roku 2015. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů dosáhlo 17,6 mld. Kč při meziročního růstu o 0,7 mld. Kč. Pozitivně se zde promítá vyšší spotřeba daná nízkými cenami pohonných hmot. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků zatím dosáhlo 12,2 mld. Kč, což je meziročně o 1,8 mld. Kč více. Důvodem růstu inkasa je nejen zvýšení sazeb daně od ledna 2016, ale patrně i rostoucí spotřeba cigaret, která dle údajů ČSÚ prolomila dlouhodobý klesající trend a v roce 2014 se zvýšila o 2,4 %. Je pravděpodobné, že i v letošním roce se do inkasa daně promítá rostoucí spotřeba cigaret.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti při meziročním růstu o 1,4 mld. Kč, tj. o 6,7 %, zatím dosáhlo 23,0 mld. Kč. V rozpočtu této daně se promítl vliv nového rozpočtového určení daně, kterým se od 1.1.2016 snížil podíl státního rozpočtu na celostátním inkasu o 0,98 procentního bodu, což představuje negativní celoroční dopad ve výši 1,4 mld. Kč. Meziroční růst inkasa proti skutečnosti 2015 se opírá o  navýšení platů státním zaměstnancům, zákonodárcům, učitelům, hasičům a policistům, dále i o nižší míru nezaměstnanosti. Stejně jako v roce 2015 bude inkaso této daně negativně ovlivněno zejména znovuzavedením slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovným. Také další zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě (pro rok 2016) bude mít negativní dodatečný dopad ve výši 0,5 mld. Kč na úrovni státního rozpočtu. Pozitivní dopad na výši celkového inkasa bude mít, i v tomto roce, solidární zvýšení daně.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání zatím dosáhlo 3,6 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 0,9 mld. Kč, tj. o 35,4 %. Inkaso této daně v samotném březnu dosáhlo 3,3 mld. Kč (o 0,6 mld. Kč více než v březnu 2015) a souvisí s termínem podání daňového přiznání a odvodem daně za rok 2015. Dosavadní vysoké plnění rozpočtu (na 212,5 %) bude korigováno tradičně v dubnu, kdy dochází k vratkám daně na základě daňových přiznání podávaných z velké části do konce března. Na inkaso této daně bude mít v tomto roce pozitivní vliv zastropování výdajových paušálů pro OSVČ (60 % a 80 %) na výši 2 mil. Kč. Negativní dopad na inkaso bude mít zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě, a to ve výši cca -0,2 mld. Kč, dále i znovuzavedení slev pracujícím důchodcům a tzv. školkovné.

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou, které zatím dosáhlo 2,6 mld. Kč, očekáváme v roce 2016 mírný meziroční nárůst ve výši cca 0,4 mld. Kč.

Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo za 1. čtvrtletí roku 24,0 mld. Kč. To představovalo meziroční růst o 2,6 mld. Kč, tj. o 12,2 % a dokumentuje pokračující dynamiku ekonomiky. Rozpočet této daně pro rok 2016 je o 1,8 % nad inkasem roku 2015. V samotném březnu inkasoval na této dani státní rozpočet 22,4 mld. Kč (o 2,4 mld. Kč více než v březnu 2015), což souvisí s odvodem první čtvrtletní zálohy na daň u větších plátců. Pro rok 2016 se počítá s povinným vznikem rezolučních fondů ve finančním sektoru (celoroční dopad na úrovni státního rozpočtu očekáván ve výši -0,3 mld. Kč). Inkaso této daně nebudou v roce 2016 ovlivňovat žádné další výraznější legislativní změny.

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 2,9 mld. Kč, se v roce 2016 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně. Negativně se na začátku letošního roku projevily další vratky na dani darovací z bezúplatného nabytí emisních povolenek z let 2011 a 2012 ve výši 0,1 mld. Kč (ke konci roku 2015 bylo z tohoto titulu vráceno na základě rozhodnutí odvolacího finančního ředitelství již 4,5 mld. Kč).

Pro příjmy z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 5,1 % dosáhly 102,3 mld. Kč, počítá rozpočet s růstem o 4,3 % proti skutečnosti 2015. Rozpočet vycházel z dynamiky meziročního růstu objemu mezd a platů pro rok 2016 o 4,1 %. V odhadu bylo zohledněno i zvýšení platů státních zaměstnanců.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 93,6 mld. Kč (meziroční růst o 13,3 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 78,8 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2015 vyšší o 12,7 mld. Kč tj. o 19,3 %. V roce 2016 již nejsou rozpočtovány příjmy kapitoly Státní dluh související s řízením likvidity státní pokladny. Dle novely rozpočtových pravidel je možné tyto příjmy vzájemně započíst s výdaji souvisejícími s dluhovou službou (to vysvětluje i výrazně nižší rozpočet na výdajové straně kapitoly Státní dluh).

V průběhu března se také výrazněji projevily příjmy kapitoly VPS z finančního vypořádání předchozích let. Jejich meziroční nárůst ovlivnily především vratky nevyužitých prostředků souvisejících s dotacemi na obnovitelné zdroje energie ve výši 4,0 mld. Kč. Koncem března také proběhla splátka 250 mil. Kč ze strany VZP ve prospěch příjmů kapitoly Ministerstvo zdravotnictví. Jednalo se o třetí splátku z 1 mld. Kč půjčené VZP na základě usnesení vlády č. 882/2013 (v roce 2015 již splaceno 500 mil. Kč; poslední splátka ve výši zbývajících 250 mil. Kč je splatná do 30.9.2016).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 298,4 mld. Kč čerpané ke konci března 2016 byly o 3,8 mld. Kč, tj. o 1,3 %, nad úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2015 o 3,6 %. Na meziročním růstu se podílely zejména výdaje na důchody (růst o 7,3 mld. Kč).

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).

K 31.3.2016 bylo na sociálních dávkách vyplaceno 126,7 mld. Kč, což je o 7,7 mld. Kč více než na konci března 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 7,3 mld. Kč. V nárůstu se projevil zejména únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 39,3 mld. Kč, což je o 0,7 mld. Kč více než v březnu 2015. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 29,6 mld. Kč. Šlo o dvě zálohy regionálnímu školství na první čtyři měsíce roku ve výši 28,5 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 28,7 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo o 0,1 mld. Kč méně).

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 15,7 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 0,3 mld. Kč. Předpokládaný růst těchto výdajů proti skutečnost roku 2015 o 3,5 % vychází ze zvýšení plateb z 845 Kč na 870 Kč za měsíc a pojištěnce s platností od 1.1.2016.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 20,0 mld. Kč a byly vyšší o 0,2 mld. Kč než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 15,7 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 13,7 mld. Kč se týkalo programového období 2007-2013 a bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 bude nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007-2013 a také proto, že pro nové programové období 2014-2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci března 2016 přebytkem ve výši 43,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 23,7 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně zejména fakta na příjmové straně rozpočtu – růst daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 14,2 mld. Kč a růst EU příjmů o 12,7 mld. Kč.

Hospodaření rozpočtu v samotném březnu skončilo přebytkem 15,9 mld. Kč (v březnu 2015 schodkem 2,7 mld. Kč), když příjmy činily 125,1 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 109,1 mld. Kč) a výdaje byly čerpány ve výši 109,2 mld. Kč (v březnu 2015 to bylo 111,8 mld. Kč). Na meziročně vyšších příjmech v samotném březnu o 16,0 mld. Kč se pozitivně projevily zejména vyšší EU příjmy o 7,7 mld. Kč, vyšší příjmy z finančního vypořádání a také vyšší inkasa DPPO (o 2,4 mld. Kč), pojistného na sociální zabezpečení (o 1,8 mld. Kč) a DPH (o 1,3 mld. Kč). Na meziročně nižší výdaje v samotném březnu o 2,6 mld. Kč působily zejména nižší kapitálové výdaje o 4,0 mld. Kč.

Podrobnější výsledky hospodaření státního rozpočtu za leden až březen 2016 jsou patrny z tabulkové přílohy.

Tabulková příloha:

Tabulka č. 1: Plnění příjmů státního rozpočtu (v mld. Kč)

Tabulka č. 2: Meziroční srovnání celostátních daňových příjmů (v mld. Kč)

*) v celost.daních v roce 2014 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,7 mld. Kč) a dále správní a místní popl.a další odvody obcím (7,3 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP a ost.odvody také obcím (8,7 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

**) v celost.daních v roce 2015 není zahrn.DPPO za obce a kraje (5,9 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,8 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,6 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

***) v celost.daních v roce 2016 není zahrn.DPPO za obce a kraje (6,2 mld. Kč) a dále správní a místní poplatky obcím (7,7 mld. Kč), popl.za znečišť.ŽP (2,7 mld. Kč) a odvody z loterií také obcím (5,3 mld. Kč)-ve skut. je lze sledovat pouze v účetnictví

****) údaj skutečnosti za uvedené roky odpovídá stavu inkasa za minulý měsíc (od roku 2012 nemá MF možnost sledovat každodenní pohyb inkasa z dálničních poplatků)

*****) jde o výběr pojistného zdr.pojišťovnami od 18. dne předchozího měsíce do 17. dne běžného měsíce, nezahrnuje platbu za tzv. státní pojištěnce a nejedná se o příjem SR

Tabulka č. 3: Čerpání výdajů státního rozpočtu (v mld. Kč)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vedoucí Jana Kotalíková obnovuje pravidelné setkání s kancléři prezidenta a Parlamentu

22:03 Úřad vlády: Vedoucí Jana Kotalíková obnovuje pravidelné setkání s kancléři prezidenta a Parlamentu

V Kramářově vile se v pátek 10. května 2024 uskuteční pracovní oběd s kancléři, který pořádá vedoucí…