Ministerstvo financí: Stanovisko k tiskové zprávě NKÚ

24.04.2017 10:30

Pochybení identifikovaná NKÚ v rámci kontrolní akce č. 16/03 byla pozůstatkem dřívějšího nevyhovujícího stavu, který byl k 1. lednu 2016 napraven legislativními a organizačními opatřeními – byla provedena účetní reforma veřejných financí a od roku 2016 je prováděna vícestupňová kontrola při přípravě přílohy.

Ministerstvo financí: Stanovisko k tiskové zprávě NKÚ
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo financí

K nesprávnému zatřídění dvou položek v celkové výši přibližně 31 miliard korun v rámci podrozvahových účtů vykazovaných v příloze účetní závěrky upozorňujeme, že se rozhodně nejednalo o faktické nezaúčtování či nevykázání těchto závazků, ale o jejich nepřesné zatřídění v rámci skupiny obdobných účtů. Celková vykázaná výše závazků tímto ovlivněna nikterak nebyla.

První z těchto položek ve výši 10,8 mld. korun se týká repo operací. Již v roce 2015 Ministerstvo financí provedlo přehodnocení  účtování a vykazování těchto operací. Narovnání tehdy existujícího nevyhovujícího stavu si vyžádalo legislativní změny, které ministerstvo provedlo novelou vyhlášky č. 410/2009 Sb. s účinností od 1.1.2016. Dřívější nevyhovující stav tak byl již napraven, což v kontrolním protokolu potvrzuje také NKÚ.

Druhá položka se týká avalu dokumentu vydaného bankovní institucí se sídlem v České republice ve prospěch mezinárodní organizace ve výši 19,6 mld. korun. Tuto operaci ministerstvo zatřídilo již v roce 2008 mezi „Ostatní dlouhodobá podmíněná pasiva“. Na základě doporučení NKÚ tuto transakci ministerstvo znovu vyhodnotí a to jak pro účely sestavení státního závěrečného účtu, tak i pro účely účetnictví. Přesto, že zaúčtování v roce 2008 bylo ze strany NKÚ zpochybněno, je nutné konstatovat, že toto zaúčtování, stejně jako případné přeúčtování, nemělo a nebude mít vliv na žádné ukazatele sledující hospodaření státu, pouze se projeví ve změně účetní struktury pasiv.

Ohledně zjištění, že příloha k účetní závěrce ve své části, která je určena k poskytování dalších doplňujících informací k položkám rozvahy a výsledovky, obsahuje nepřesnosti nebo uvádí neúplné informace ministerstvo uvádí, že přijalo organizační opatření pro eliminaci takovýchto nedostatků.

Ministerstvo financí souhlasí s doporučením NKÚ ohledně potřeby tvořit účetní rezervu na sanaci ekologických zátěží vzniklých před privatizací v důsledku provozně hospodářské činnosti privatizovaných subjektů. Toto doporučení akceptujeme a již jsme učinili příslušné nápravné kroky.

Ministerstvu financí je též vytýkán způsob oceňování některých účetních případů vykazovaných na podrozvahových účtech. Způsob oceňování podmíněných aktiv a podmíněných pasiv NKÚ doporučuje sjednotit nejen na úrovni účetní jednotky Ministerstvo financí, ale na úrovni celého státu.

K tomuto Ministerstvo financí sděluje, že v rámci účetní reformy veřejných financí bylo přistoupeno v oblasti způsobu oceňování podmíněných aktiv a podmíněných pasiv ve vyhlášce č. 410/2009 Sb. k určitému zjednodušení při použití metody oceňování. Důvodem tohoto zjednodušení byla skutečnost, že vybraným účetním jednotkám byla nově stanovena povinnost účtovat o podmíněných pohledávkách a podmíněných závazcích. V důsledku zavedení této povinnosti má stát přehled nejen o skutečných peněžních tocích a pohledávkách a závazcích, ale i o pravděpodobných rizicích (včetně jejich ocenění), možných výdajích a předpokládaných příjmech, a to v členění podle času a dalších stanovených kritérií.

Na základě shromážděných podnětů vztahujících se ke způsobu oceňování podmíněných aktiv a podmíněných pasiv od metodických center I. Stupně, kterými jsou ministerstva a kraje, a s ohledem na postupnou harmonizaci právních předpisů v oblasti účetnictví vybraných účetních jednotek s Mezinárodními účetními standardy pro veřejný sektor (IPSAS) se předpokládá postupné odstraňování uvedených zjednodušení. Změna dotčených právních předpisů je připravována s účinností od 1. ledna 2018.  V této souvislosti je i zvažována úprava rozsahu položek vykazovaných v knize podrozvahových účtů v příloze v účetní závěrce včetně jejich obsahového vymezení.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ v I. čtvrtletí vydělal 13,6 mld. Kč, meziročně o čtvrtinu více

10:04 ČEZ v I. čtvrtletí vydělal 13,6 mld. Kč, meziročně o čtvrtinu více

Provozní zisk před odpisy (EBITDA) dosáhl v I. čtvrtletí 40,3 mld. Kč, což znamená meziroční nárůst …