Ministerstvo spravedlnosti: Proces insolvenčního řízení zjednoduší nové formuláře

04.01.2021 15:16

Ministerstvo spravedlnosti připravilo v rámci projektu Aktualizace interaktivních formulářů elektronického podání pro insolvenční řízení nové formuláře, které zjednoduší administrativní náročnost insolvenčního řízení a přinesou i finanční úsporu.

Ministerstvo spravedlnosti: Proces insolvenčního řízení zjednoduší nové formuláře
Foto: justice.cz
Popisek: Ministerstvo spravedlnosti ČR

Projekt Aktualizace interaktivních formulářů elektronického podání pro insolvenční řízení byl realizován z důvodu dlouhodobě neudržitelného stavu insolvenčních formulářů. Nová koncepce maximálně zohlednila dosavadní praktické zkušenosti s používáním první generace insolvenčních formulářů. Stávající vzory se modernizovaly, aktualizovaly na novou právní úpravu a jejich vyplnění je pro jednotlivé účastníky insolvenčního řízení jednodušší.

Soubor stávajících 18 formulářů byl nově koncentrován do 11 formulářů nových (tj. redukce počtu o 40 %). Tímto dochází k úsporám administrativní síly nejen na straně insolvenčních správců, ale i u administrativy justice, neboť se sníží celkový počet podání a současně i jejich rozsah vyžadující kontrolu, zpracování a archivaci. Úspory v materiálních výdajích na tisk a archivaci lze vyčíslit ve výši min. 900 tis. Kč ročně, úspora osobních nákladů administrativy insolvenčních řízení je odhadována na částku 66 355 tis. Kč za rok.

Podnět ke vzniku insolvenčních formulářů historicky vzešel ze spolupráce Ministerstva spravedlnosti ČR a Vysoké školy ekonomické v Praze v rámci projektu TAČR, výzkumného týmu pod vedením prof. Kislingerové. Při zpracování odvětvových analýz byla identifikována řada unifikujících parametrů insolvenčního řízení.

S ohledem na významné procesní dopady aktualizace byly nově vytvářené insolvenční formuláře průběžně konzultovány s odbornou veřejností. Konzultace probíhaly zejména na platformě odborné pracovní skupiny Ministerstva spravedlnosti. V další fázi projektu pak byla uspořádána kolokvia insolvenčních místopředsedů a zástupců odborné veřejnosti – představitelů spolků insolvenčních správců a České advokátní komory. Nad rámec těchto setkání byla podoba insolvenčních formulářů konzultována se zástupci krajských soudů a Vrchního soudu v Praze individuálně.

Na základě doporučení pracovní skupiny by v roce 2021 mělo být zpracováno šest nových insolvenčních formulářů – konkrétně se jedná o:

  1. Vyrozumění o soupisu majetku
  2. Vyrozumění o popření pohledávky
  3. Návrh na vydání výtěžku zpeněžení
  4. Seznam majetku
  5. Seznam závazků
  6. Seznam zaměstnanců

Zpracováním těchto dodatečných formulářů bude oblast insolvenčních podání v podobě interaktivních PDF formulářů zcela pokryta.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

22:08 AOPK: V Jeseníkách sčítali ornitologové sovy a slyšeli i vlky

V polovině dubna se CHKO Jeseníky sčítaly sovy. Akci pořádala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR …