Kompromisní dohoda, při níž mýtný provozovatel přistoupil na pro stát výhodnou cenu 237 korun za palubní jednotku a rok provozování, se datuje do léta roku 2013. Předchozí vedení resortu ale nebylo schopno dohodu včas dofinalizovat, a tak musel Kapsch před měsícem kvůli hrozbě promlčení nároků podat na stát žalobu. Do věci se ale vložil nový šéf ministerstva dopravy Antonín Prachař a poté, co řešení minulý týden posvětila vláda, dohoda o narovnání byla konečně podepsána. „Po ujištění ministra dopravy jsme žalobu s důvěrou stáhli a vrátili se k původnímu kompromisu výhodnému pro stát. Ministrovi se tak podařilo daňovým poplatníkům ušetřit sto milionů korun, které byly navíc ve hře v případě soudního sporu,“ říká Karel Feix. Podle Jiřího Mayera z ŘSD se tím uzavřel spor, jehož základy lze hledat už při vyhlašování mýtného tendru před více než osmi lety. „Odborníci tehdy podcenili počet palubních jednotek v systému i tempo jejich přibývání v dalších letech,“ dodává.
Právě před třemi lety, v březnu 2011, překonal počet aktivních palubních jednotek (OBU) v mýtném systému zasmluvněný počet 530 tisíc kusů. Od té chvíle Kapsch další OBU provozoval bezplatně. Kompromisní řešení vzniklo v létě loňského roku, kdy generální dodavatel přistoupil na podnákladovou cenu provozování těchto přespočetných OBU - a to ze dvou důvodů. Prvním byl příslib, že budou zároveň vyřešeny i minulé nároky provozovatele vzniklé již v roce 2011. Druhý důvod ke snížení ceny pak vyplynul z odlišného režimu používání části přespočetných OBU. Jde například o jednotky, které si zahraniční dopravci před lety vyzvedli a po zpoplatněných komunikacích v ČR projedou jen výjimečně. Většinou totiž nemají kvůli nízké kauci motivaci takovou OBU vracet zpět a jednotky jim leží ve vozidlech. Mýtný systém s nimi přesto musí provozně pracovat, každá OBU musí být stále funkční a připravena k plnění mýtné povinnosti.
S tím, jak se původní letní kompromis z roku 2013 nedařilo naplnit a podepsat, přiblížila se březnová hrozba promlčení, proto musel Kapsch přistoupit k arbitrární žalobě na stát. "Bylo pro nás krajně nepříjemné žalovat obchodního partnera, ale museli jsme se chovat jako dobrý hospodář a chránit zájmy firmy a akcionářů," vysvětluje tehdejší kroky Karel Feix z Kapsche. Definitivně uzavřený kompromis tak vyřešil nároky na provozování přespočetných OBU od roku 2011 do února 2014, a to v celkové hodnotě 61,9 miliónů korun. Arbitráž hodlal provozovatel vést na sumu 156,8 miliónů korun, což odráželo podle Kapsch reálnou sumu 634 Kč za rok provozování každé přespočetné OBU.
V mýtném systému bylo ke konci února registrováno 695 tisíc palubních jednotek. Výběr mýta, probíhající s efektivitou 99,6 %, v té době již překročil 50 miliard korun.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva