Mýto.cz: ŘSD podepsalo s Kapschem dohodu o narovnání – problém s početnými OBU končí

03.04.2014 15:28

Krátce před svým odvoláním podepsal ředitel ŘSD Jiří Mayer spolu s generálním ředitelem Kapsch Karlem Feixem dohodu o narovnání, kterou se řeší dlouholetý spor o pokrytí provozních služeb přespočetných palubních jednotek v tuzemském mýtném systému.

Mýto.cz: ŘSD podepsalo s Kapschem dohodu o narovnání – problém s početnými OBU končí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Kompromisní dohoda, při níž mýtný provozovatel přistoupil na pro stát výhodnou cenu 237 korun za palubní jednotku a rok provozování, se datuje do léta roku 2013. Předchozí vedení resortu ale nebylo schopno dohodu včas dofinalizovat, a tak musel Kapsch před měsícem kvůli hrozbě promlčení nároků podat na stát žalobu. Do věci se ale vložil nový šéf ministerstva dopravy Antonín Prachař a poté, co řešení minulý týden posvětila vláda, dohoda o narovnání byla konečně podepsána. „Po ujištění ministra dopravy jsme žalobu s důvěrou stáhli a vrátili se k původnímu kompromisu výhodnému pro stát. Ministrovi se tak podařilo daňovým poplatníkům ušetřit sto milionů korun, které byly navíc ve hře v případě soudního sporu,“ říká Karel Feix. Podle Jiřího Mayera z ŘSD se tím uzavřel spor, jehož základy lze hledat už při vyhlašování mýtného tendru před více než osmi lety. „Odborníci tehdy podcenili počet palubních jednotek v systému i tempo jejich přibývání v dalších letech,“ dodává.

Právě před třemi lety, v březnu 2011, překonal počet aktivních palubních jednotek (OBU) v mýtném systému zasmluvněný počet 530 tisíc kusů. Od té chvíle Kapsch další OBU provozoval bezplatně. Kompromisní řešení vzniklo v létě loňského roku, kdy generální dodavatel přistoupil na podnákladovou cenu provozování těchto přespočetných OBU - a to ze dvou důvodů. Prvním byl příslib, že budou zároveň vyřešeny i minulé nároky provozovatele vzniklé již v roce 2011. Druhý důvod ke snížení ceny pak vyplynul z odlišného režimu používání části přespočetných OBU. Jde například o jednotky, které si zahraniční dopravci před lety vyzvedli a po zpoplatněných komunikacích v ČR projedou jen výjimečně. Většinou totiž nemají kvůli nízké kauci motivaci takovou OBU vracet zpět a jednotky jim leží ve vozidlech. Mýtný systém s nimi přesto musí provozně pracovat, každá OBU musí být stále funkční a připravena k plnění mýtné povinnosti.

S tím, jak se původní letní kompromis z roku 2013 nedařilo naplnit a podepsat, přiblížila se březnová hrozba promlčení, proto musel Kapsch přistoupit k arbitrární žalobě na stát. "Bylo pro nás krajně nepříjemné žalovat obchodního partnera, ale museli jsme se chovat jako dobrý hospodář a chránit zájmy firmy a akcionářů," vysvětluje tehdejší kroky Karel Feix z Kapsche. Definitivně uzavřený kompromis tak vyřešil nároky na provozování přespočetných OBU od roku 2011 do února 2014, a to v celkové hodnotě 61,9 miliónů korun. Arbitráž hodlal provozovatel vést na sumu 156,8 miliónů korun, což odráželo podle Kapsch reálnou sumu 634 Kč za rok provozování každé přespočetné OBU.

V mýtném systému bylo ke konci února registrováno 695 tisíc palubních jednotek. Výběr mýta, probíhající s efektivitou 99,6 %, v té době již překročil 50 miliard korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Společnost Elektrárna Dukovany II obdržela doplněné nabídky od uchazečů na dostavbu

16:46 ČEZ: Společnost Elektrárna Dukovany II obdržela doplněné nabídky od uchazečů na dostavbu

Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), stoprocentní dceřiná společnost ČEZ, obdržela doplněné n…