NDM: Ostravské operní zázraky

20.01.2016 19:05

Operní dům roku v prestižním německém časopise Opernwelt a v Operním panoramatu Heleny Havlíkové. Filoktétés, Ohnivý anděl a Tři přání jako nejlepší divadelní počiny roku a řada kladných zahraničních i domácích recenzí! Takové je bilancování opery Národního divadla moravskoslezského za rok 2015!

NDM: Ostravské operní zázraky
Foto: ndm.cz
Popisek: Národní divadlo moravskoslezské

Právě v zahraničí je Národní divadlo moravskoslezské vnímáno jako divadlo realizující velmi ambiciózní velký umělecký program navzdory malému rozpočtu. V minulé divadelní sezóně se zde například uskutečnila světová premiéra opery jednoho z nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů současnosti Jana Klusáka Filoktétés, jehož hudba, dle Opernweltu, provokuje napříč časem: „Energicky vykresluje hudební kontury, naplňuje zajímavými barvami Sofoklem inspirované jazykové obraty, které jsou recitativně pozoruhodně zpracovány. Tato inscenace – v koprodukci s Národním divadlem v Praze – představuje rehabilitaci skladatele, jehož osud je s titulní postavou této opery více než podobný,“ píše v tomto prestižním operním časopise rakouský recenzent Gerhard Persché v článku nazvaném Ohnivý zázrak. Operu Filoktétés také uvedla divadelní a hudební recenzentka a publicistka Radmila Hrdinová ve své bilanci na serveru Novinky.cz mezi pěti nejlepšími českými divadelními událostmi roku 2015!

Nepovšimnuty zahraničními médii nezůstávají ani opery v režii Jiřího Nekvasila, které v uměleckém programu operního souboru tvoří již šestou sezónu ucelenou dramaturgickou řadu s názvem „Operní hity 20. století“ – Ohnivý anděl a Tři přání aneb Vrkavosti života: „Jiří Nekvasil kouzlil i ve své inscenaci Ohnivý anděl. S 15 000 eur, které měl pro tuto inscenaci k dispozici, nešetřil kulisami ani stroji a s Petrem Matáskem ji proměnil v napínavou jízdu napříč časem a styly. Kolínská katedrála jako surrealistická konstrukce, scéna Fausta a Mefista jako tongue-in-cheek (lehce ironická) idyla v malovaných kulisách, ohnivá hranice na závěr jako high-tech inferno,“ uvádí redaktor Opernweltu Persché. O zmíněných inscenacích píše stejný autor i v anglickém respektovaném časopise Opera Magazine. Tuto operní událost budou moci diváci zhlédnout už pouze dvakrát – 22. 5. 2016 v Ostravě a 28. 5. 2016 v Bratislavě.

Rakouský týdeník Zur Zeit ve své kulturní rubrice zase uveřejnil recenzi na inscenaci Tři přání aneb Vrtkavosti života: „V tomto konkrétním případě by bylo nespravedlivé vyčleňovat jednotlivce. Celý soubor získal můj nejvyšší obdiv,“ uvedl autor článku Wilhelm Seledec. Tři přání rovněž reflektuje opět německý Opernwelt, kde v prosincovém čísle autor recenze Hans-Klaus Jungheinrich píše: „Suverénní dirigent Jakub Klecker si na hudebním nastudování dal záležet. Nekvasil si nenechal ujít příležitost využít i v operních pasážích mediálního zdvojení prostřednictvím šikovných videoprojekcí. V čistě členěných jevištních obrazech Daniela Dvořáka se pohybuje značný počet sólistů a houfy sborů, které se místy naklánějí ven z okraje jeviště, a to až s paradoxně vrtošivou samozřejmostí. Atraktivními byly též Art-deco módní citáty poplatné časové opeře (kostýmy: Sylva Zimula Hanáková). Na druhé premiéře zpívalo asi šest stejně důležitých hlavních rolí silně a hravě (s radostí ze hry): Jiří Hájek, Petra Perla Nôtová, Peter Račko, Marianna Pillárová, Erika Šporerová, Lenka Čermáková.“ Nejbližší reprízu uvede divadlo 24. 1. 2016 v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

Obě zmiňované inscenace označila také operní publicistka Helena Havlíková za inscenace roku ve svém Operním panoramatu: „Stupně vítězů v kategorii operní inscenace roku 2015 jsou samozřejmě pomyslné – pro mě je v této kategorii podstatné, když se v tak komplexním žánru, jakým je opera, podaří propojit dramaturgickou nápaditost nebo – řekněme – oprávněnost, hudební nastudování, režii a odpovídající obsazení. Tato kritéria z mého hlediska naplnily nejvíce dvě ostravské inscenace – Prokofjevův Ohnivý anděl a Tři přání Bohuslava Martinů,“ píše Havlíková. A za nejlepší operní divadlo roku označuje opět ostravskou operu s tímto odůvodněním: „Stejně jako v předchozích letech naší operní krajině vévodí ostravský soubor Národního divadla moravskoslezského pod vedením jeho ředitele Jiřího Nekvasila. Loni potvrdil své prvenství nejen díky oněm dvěma inscenacím, ale i díky pozornosti, kterou věnoval soudobým operám i v rámci Ostravských dnů nové hudby. A také díky vydařenému ambicióznímu projektu tří tudorovských Donizettiho oper s nároky vrcholného italského belcanta, který se loni uzavřel Robertem Devereuxem.“

Na pomyslném žebříčků úspěchů opery Národního divadla moravskoslezského jsou pak nominace Gerharda Perschého v ročence Opernweltu. Národní divadlo moravskoslezské a jeho operní soubor se zde objevuje hned v několika kategoriích!

Inscenace roku / režisér roku: Jiří Nekvasil s Prokofjevovým Ohnivým andělem v Ostravě

Dirigent roku: Robert Jindra za Prokofjevova Ohnivého anděla v Ostravě

Operní dům roku: opera Ostrava pod vedením Jiřího Nekvasila: náročný hrací plán-dramaturgie a množství fantazie při krajně omezených rozpočtových prostředcích.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

16:08 Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchod…