Nadšenci létání zopakovali historický let průkopníka aviatika Jana Kašpara

16.04.2015 14:32

Už sto pět let uplynulo od prvního letu úspěšného průkopníka české aviatiky a pardubického rodáka Ing. Jana Kašpara. S letadlem vlastní konstrukce dva kilometry dlouhý přímý let uskutečnil 16. dubna 1910 na pardubickém vojenském cvičišti. Fanoušci Jana Kašpara si tento historický okamžik připomněli rekonstrukcí letu na letišti v Pardubicích.

Nadšenci létání zopakovali historický let průkopníka aviatika Jana Kašpara
Foto: Letecké muzeum Ing. Jana Kašpara
Popisek: Odvážným pilotem byl Peter Mára, který první rekonstrukci Kašparova letu uskutečnil už před pěti lety.

Rekonstrukce slavného vzletu se uskutečnila na podobném letounu Jana Kašpara, na stoprocentní replice stroje Bleriot XI s historickým motorem Walter Minor 4. Odvážným pilotem byl Peter Mára, který první rekonstrukci Kašparova letu uskutečnil už před pěti lety. „Chceme zopakovat přesně to, co se podařilo Kašparovi. Tedy přímý let,“ plánoval Peter Mára před samotným letem. Po přistání pilot neskrýval nadšení z letu. „Počasí vyšlo, let se podařil. Letěl jsem asi jeden kilometr a snažil se dodržet výšku, ve které letěl i Kašpar,“ prozradil Peter Mára. První rekonstrukce letu před pěti lety prý byla náročnější. Tehdy repliku Bleriotu stavěli a ladili, dnes už je stroj zalétaný. Přesto je potřeba věnovat mu čas a péči. „Musím před uměním Jana Kašpara a jeho partnerů smeknout. To, co dokázal, rozhodně není všední záležitost, je to akce světového významu. Škoda, že aviatická éra Jana Kašpara trvala jen dva roky,“ posteskl si pilot.

Stroj je vystaven také v Leteckém muzeu Ing. Jana Kašpara na pardubickém letišti, spolu s dalšími letadly a exponáty dokumentujícími začátky aviatiky v českých zemích. Památku průkopníku letectví nově bude uchovávat také občanské sdružení Letecké muzeum Ing. Jana Kašpara. To sdružuje pardubické osobnosti i subjekty, například Společnost Jana Kašpara, Sdružení Aviatické pouti a další. Předsedou této společnosti se stal historik a předseda Společnosti Jana Kašpara dr. Jiří Kotyk. „Ing. Jan Kašpar je jednou z největších osobností města Pardubice. Jeho jméno zná celý svět a naší povinností je, abychom jeho památku uctívali a připomínali všem generacím. A zopakovat historický let je určitě jeden ze způsobů jak ocenit odvážnost, umění a odkaz Jana Kašpara,“ řekl dr. Jiří Kotyk.

Ing. Jan Kašpar se narodil 20. května 1883 v Pardubicích v rodině hoteliéra Františka Kašpara, majitele proslulého hotelu Veselka. Zajímal se o automobily, v Německu působil také jako správce autoparku, účastnil se automobilových závodů. V Čechách pracoval pro mladoboleslavskou továrnu Laurin a Klement a to společně se svým bratrancem Eugenem Čihákem. S ním a také s pardubickými truhláři Svobodou a Novotným začal připravovat své první aviatické pokusy. První let uskutečnil 16. dubna 1910 ve výšce 20 – 25 metrů, první dálkový přelet pak uskutečnil o rok později – 13. května 1911, kdy zdolal vzdálenost z Pardubic do Prahy. Zemřel 2. března 1927 v Pardubicích.

Památku Ing. Jana Kašpara si Pardubice připomenou i pietní aktem, konaným 20. května 2015 v rámci akce Den dopravy 2015. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…