Odbory lesního a vodního hospodářství k novele zákona o vodách: Nepřijatelný návrh

29. 12. 2015 15:45

Odborový svaz pracovníků dřevozpracujících odvětví, lesního a vodního hospodářství v České republice posoudil v Komisi OS DLV pro vodní hospodářství, návrh novely vodního zákona ve znění předloženém ministerstvem životního prostředí ČR a shledal ho jako nepřijatelný, a to zejména z pohledu jeho sociálních dopadů, které jsou předkladatelem zásadně podhodnoceny. Z toho důvodu Odborový svaz pracovníků dřevozpracujících odvětví, lesního a vodního hospodářství v České republice požaduje vrácení návrhu novely do přípravného řízení, jeho podrobné vyhodnocení ve spolupráci s odbornými kruhy a přepracování tak, aby budoucí novela zákona nepřinášela neopodstatněné zvýšené zatížení zejména občanů ČR.

Odbory lesního a vodního hospodářství k novele zákona o vodách: Nepřijatelný návrh
Foto: pixabay.com
Popisek: řeka, ilustrační foto

Návrh novely zákona o vodách, předložený do meziresortního připomínkového řízení v prosinci 2015 obsahuje v úvodu obecnou deklaraci o cíli – zvýšení ochrany vod. Ovšem reálný cíl je výrazně praktičtější - je jím totiž zásadní zvýšení příjmů Státního fondu životního prostředí bez účelového určení získaných prostředků do ochrany podzemních vod, příp. vod povrchových, a to na úkor občanů a firem, kterých se zvýšení poplatků dotkne přímo ve zvýšeném vodném a stočném, či nepřímo v potravinářských, zemědělských a průmyslových výrobcích a službách, vč. zatížení tohoto navýšení o zisk vodohospodářských společností a DPH. Deklarované cíle ochrany vod jsou druhotné a předložený materiál vůbec nehodnotí připravenost občanů a průmyslu nést nové náklady, které nejsou pouhé deklarované 4 mld. Kč/rok, ale ve skutečnosti, díky souvisejícím investicím a zvýšeným provozním nákladům, minimálně dvojnásobné, tedy více jak 800 Kč/občan/rok.

Mezi základní chyby předkladatele patří předpoklad, že zvýšením poplatků dojde k přechodu od odběru podzemních vod k zvýšení odběru povrchových vod. Tato nesmyslná argumentace byla opakovaně vyvrácena zejména s ohledem na regionální nemožnost zaměňovat zdroje podzemní a povrchové vody i vzhledem k tomu, že právě voda podzemní by měla vzhledem ke kvalitě být používána na výrobu vody pitné přednostně. Předpoklad navíc není podložen absolutně žádnou analýzou a jediným efektem nového zvýšení zpoplatnění o 300 % je negativní dopad do spotřeby tam, kde jsou využívány pro výrobu vody pitné zdroje vody podzemní. „Zanedbatelné“ sociální dopady dle předkladatele jsou zde zásadně podhodnoceny, neboť navýšení z 2 Kč na 8 Kč znamená v případě výroby vody z podzemních zdrojů díky technologickým ztrátám, zisku a DPH ve skutečnosti navýšení o korun deset!

Podle předkladatelů je dalším cílem novely motivace znečišťovatelů ke zlepšení čištění odpadních vod formou zvýšení poplatků za vypouštění odpadních vod s tím, že předkladatel „předpokládá“, že zlepšení je možné dosáhnout provozně, neboť provozovatelé záměrně v současnosti nečistí odpadní vody dostatečně. Zlepšení čištění je ale ve skutečnosti možné dosáhnout pouze instalací dosud nepoužívaných nových technologií s řádově vyššími investičními i provozními náklady, které není možné získat jinak než zásadním zvýšením stočného.  Ve skutečnosti tak jde o zavedení zcela nových poplatků za vypouštění odpadních vod, protože ze stávajících poplatků je účinný pouze poplatek za množství vypouštěných odpadních vod, který se v návrhu zvyšuje o 900 %! a tím se ČR dostává do absolutního čela v rámci EU, kde ve většině členských států takové poplatky hrazeny nejsou či v minimální výši. Navíc je u nás vodné a stočné zatížené DPH, která je opět v kontextu EU jedno z absolutně nejvyšších. Úplnou absurditou návrhu je i to, že spotřebitelé takto platí i za čištění a odvádění srážkových vod a to prakticky bez možnosti významného snížení takto čištěných objemů. Lze pochybovat i o účelnosti využití nově generovaných finančních prostředků ze strany SFŽP směrem k ochraně vod, když se v předchozím programovacím období nepodařilo dotace EU pro vodovody a kanalizace zdaleka využít. Nová „daň z pitné vody“ také povede k dalšímu snižování spotřeby pitné vody, která již nyní ČR řadí na absolutní dno EU (např. spotřeba v Královehradeckém kraji je 77,6 l/osobu a den). Tím dojde k dalšímu snižování využití vybudované vodárenské infrastruktury.

Závěrem je možné konstatovat nesystémovost návrhu i zjevnou absenci koordinace předkladatele se spolupředkladatelem (Ministerstvo zemědělství ČR), který uplatnil k návrhu neuvěřitelných 49 zásadních připomínek. Nulová veřejná diskuze, která by předcházela návrhu novely, tak vyústila v několik stovek zásadních připomínek od 33 připomínkových míst a dokládá nepřijatelnost tohoto návrhu novely.

Pavel Růžička, předseda Komise VH OS DLV

Jaroslava Nestěrová, předsedkyně OS DLV

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

FN Brno: Běh psovodů „1000 mil pro jeden cíl“ odstartuje za pár dní. Výtěžek je určen pro Krtka

17:46 FN Brno: Běh psovodů „1000 mil pro jeden cíl“ odstartuje za pár dní. Výtěžek je určen pro Krtka

Ve dnech 27. 8.–4. 9. 2016 se uskuteční charitativní štafetový běh psovodů s československými vlčák…