Pneuservisy neseznamují spotřebitele s cenou služeb

02.08.2015 15:02

Pneuservisy jsou využívány motoristy nejčastěji v jarním období, kdy je třeba vyměnit zimní pneumatiky za letní, a pak na podzim, kdy je třeba připravit automobil na zimní provoz. Proto byla monitorovací a kontrolní akce České obchodní inspekce naplánována na tato období s cílem ověřit úroveň služeb poskytovaných pneuservisy.

Pneuservisy neseznamují spotřebitele s cenou služeb
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Její jarní část probíhala na celém území republiky od 1. dubna do konce června a zahrnovala celkem 120 provozoven. Nedostatky zjistili inspektoři v plné třetině z nich. Nejčastěji nebyli spotřebitelé informováni o ceně poskytovaných služeb nebo jim nebyl vydán doklad o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služby poskytnuta na počkání. Další část kontroly proběhne ve 4. čtvrtletí.

V období od 1. 4. do 30. 6. 2015 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na nabídku služeb pneuservisů provedeno Českou obchodní inspekcí celkem 120 kontrol. Jejich cílem bylo ověřit dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování služeb v pneuservisech.  Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno ve 40 případech (tj. 33, 3 %). 

Výsledky kontrol pneuservisů – 2. čtvrtletí 2015

 

Inspektorát

počet provedených

se zjištěním

procentuální vyjádření

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

15

9

60,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

6

0

0,0 %

 

Plzeňský a Karlovarský

37

11

29,7 %

 

Ústecký a Liberecký

28

11

39,3 %

 

Královéhradecký a Pardubický

7

1

14,3 %

 

Jihomoravský a Zlínský

14

3

21,4 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

13

5

38,5 %

 

Celkem

120

40

33,3 %

 

Zjištěná porušení a uložené sankce

Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno celkem ve 49 případech:

Ø  porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) bylo zjištěno ve 23 případech. Jednalo se zejména o neuvádění cen u nabízených služeb, tj. výměny, přezutí a montáže pneumatik na automobil, někde byly ceny za služby uvedeny, ale bez DPH                                                                                                                 

Ø  povinnost prodávajícího, vydat spotřebiteli písemné potvrzení o převzetí objednávky, není-li služba poskytnuta na počkání, a to se všemi náležitostmi (§ 15), nedodrželi poskytovatelé služby v 15 případech

Ø  správné informace o podmínkách, způsobu a rozsahu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13) neposkytly spotřebiteli 4 kontrolované osoby. Například v jednom případě prodávající zkrátil spotřebiteli lhůtu pro možnost uplatnění práva z vadného plnění, ve druhém případě prodávající neznal lhůtu pro možnost uplatnění práva z vadného plnění u použitého zboží, které v provozovně nabízel

Ø  zásady poctivosti prodeje (§ 3) porušili 3 prodávající.

V jednom případě bylo zjištěno také porušení zákona č.  185/2001 Sb., o odpadech, konkrétně informační povinnost o zpětném odběru a odděleném sběru (dle § 31d). Na provozovně chyběla informace o místech zpětného odběru použitých bateriích. Zjištění bylo postoupeno České inspekci životního prostředí.

Na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci 1. části kontrolní akce (v průběhu 2. čtvrtletí 2015) pravomocně uloženo jednotlivými inspektoráty 35 pokut v souhrnné výši 50 000 Kč. 

Závěr

Při kontrolní akci v pneuservisech, zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím nebo poskytovatelům služeb z obecně závazných právních předpisů, zjistila Česká obchodní inspekce porušení zákona v plné třetině kontrolovaných provozoven. Charakter zjištěných nedostatků nasvědčuje značné nekázni podnikatelů při plnění zákony stanovených povinností a současně vysoké míře tolerance spotřebitelů, kteří buď svá zákonná práva neznají, nebo jejich dodržování nevyžadují. Druhá část kontrolní akce bude v pneuservisech zahájena ve 4. čtvrtletí 2015.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Pomoc obětem diskriminace je společný cíl ombudsmana i nevládních organizací

19:02 Ombudsman: Pomoc obětem diskriminace je společný cíl ombudsmana i nevládních organizací

Nevládní organizace pomáhají Romům, lidem s postižením, samoživitelkám nebo seniorům. Ombudsman prot…