Její jarní část probíhala na celém území republiky od 1. dubna do konce června a zahrnovala celkem 120 provozoven. Nedostatky zjistili inspektoři v plné třetině z nich. Nejčastěji nebyli spotřebitelé informováni o ceně poskytovaných služeb nebo jim nebyl vydán doklad o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služby poskytnuta na počkání. Další část kontroly proběhne ve 4. čtvrtletí.
V období od 1. 4. do 30. 6. 2015 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na nabídku služeb pneuservisů provedeno Českou obchodní inspekcí celkem 120 kontrol. Jejich cílem bylo ověřit dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování služeb v pneuservisech. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno ve 40 případech (tj. 33, 3 %).
Výsledky kontrol pneuservisů – 2. čtvrtletí 2015 |
||||
Inspektorát |
počet provedených |
se zjištěním |
procentuální vyjádření |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
15 |
9 |
60,0 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
6 |
0 |
0,0 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
37 |
11 |
29,7 % |
|
Ústecký a Liberecký |
28 |
11 |
39,3 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
7 |
1 |
14,3 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
14 |
3 |
21,4 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
13 |
5 |
38,5 % |
|
Celkem |
120 |
40 |
33,3 % |
Zjištěná porušení a uložené sankce
Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo prokázáno celkem ve 49 případech:
Ø porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) bylo zjištěno ve 23 případech. Jednalo se zejména o neuvádění cen u nabízených služeb, tj. výměny, přezutí a montáže pneumatik na automobil, někde byly ceny za služby uvedeny, ale bez DPH
Ø povinnost prodávajícího, vydat spotřebiteli písemné potvrzení o převzetí objednávky, není-li služba poskytnuta na počkání, a to se všemi náležitostmi (§ 15), nedodrželi poskytovatelé služby v 15 případech
Ø správné informace o podmínkách, způsobu a rozsahu uplatnění práva z vadného plnění (§ 13) neposkytly spotřebiteli 4 kontrolované osoby. Například v jednom případě prodávající zkrátil spotřebiteli lhůtu pro možnost uplatnění práva z vadného plnění, ve druhém případě prodávající neznal lhůtu pro možnost uplatnění práva z vadného plnění u použitého zboží, které v provozovně nabízel
Ø zásady poctivosti prodeje (§ 3) porušili 3 prodávající.
V jednom případě bylo zjištěno také porušení zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, konkrétně informační povinnost o zpětném odběru a odděleném sběru (dle § 31d). Na provozovně chyběla informace o místech zpětného odběru použitých bateriích. Zjištění bylo postoupeno České inspekci životního prostředí.
Na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci 1. části kontrolní akce (v průběhu 2. čtvrtletí 2015) pravomocně uloženo jednotlivými inspektoráty 35 pokut v souhrnné výši 50 000 Kč.
Závěr
Při kontrolní akci v pneuservisech, zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím nebo poskytovatelům služeb z obecně závazných právních předpisů, zjistila Česká obchodní inspekce porušení zákona v plné třetině kontrolovaných provozoven. Charakter zjištěných nedostatků nasvědčuje značné nekázni podnikatelů při plnění zákony stanovených povinností a současně vysoké míře tolerance spotřebitelů, kteří buď svá zákonná práva neznají, nebo jejich dodržování nevyžadují. Druhá část kontrolní akce bude v pneuservisech zahájena ve 4. čtvrtletí 2015.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva