Pohřební služby pozůstalé klamou a také šidí, zjistili inspektoři

27.09.2015 9:39

Výsledky kontrol provedených v období od 1. dubna do 30. června 2015 v provozovnách pohřebních služeb potvrdily správnost rozhodnutí pokračovat v této kontrolní akci i ve 3. čtvrtletí. Přestože se ve většině případů nejednalo o závažná porušení, zjistili inspektoři nedostatky v téměř 45 % kontrol.

Pohřební služby pozůstalé klamou a také šidí, zjistili inspektoři
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Nejčastěji porušovali prodávající povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele tím, že nevyplnili řádně objednávku služeb a doklady o zakoupení výrobku, neposkytli spotřebiteli úplné a pravdivé informace o uplatnění a rozsahu práv z vadného plnění, tj. o reklamaci, nebo je neinformovali o tom, kde reklamaci uplatnit. „Poskytovatelé pohřebních služeb by měli být vůči pozůstalým, kteří si objednávají tyto služby, ohleduplní a nezneužívat jejich těžké situace tím, že neposkytnou řádné informace nebo účtují objednané služby v jejich neprospěch. Takové jednání není jen protiprávní, ale i neetické. Vzhledem k vysokému poměru zjištění pokračuje kontrolní akce v pohřebních službách až do konce září,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

V období od 1. 4. do 30. 6. 2015 bylo v rámci kontrolní akce, zaměřené na dodržování povinností vyplývajících prodávajícím z obecně závazných právních předpisů při nabídce a poskytování pohřebních služeb provedeno inspektoráty na celém území České republiky celkem 65 kontrol. Nedostatky byly zjištěny v průběhu 29 z nich, tj. ve 44,6 % kontrol. Inspektoři se zaměřili zejména na plnění informačních povinností vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.), a zákona o pohřebnictví (zák. č. 256/2000 Sb.). Výsledky jednotlivých inspektorátů přibližuje následující tabulka: 

Kontroly pohřebních služeb – 1. část

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

9

2

22,2 %

 

Jihočeský a Vysočina

7

4

57,1 %

 

Plzeňský a Karlovarský

12

2

16,7 %

 

Ústecký a Liberecký

9

6

66,7 %

 

Královéhradecký a Pardubický

6

4

66,7 %

 

Jihomoravský a Zlínský

10

6

60,0 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

12

5

41,7 %

 

Celkem

65

29

44,6 %

 

Zjištěné nedostatky a uložená opatření

Nejčastěji byl poskytovateli pohřebních služeb porušován zákon o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.):

-  povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), porušili prodávající v 16 případech. Jednalo se především
o neuvádění cen u nabízených pohřebních služeb a také u doplňkového pohřebního sortimentu. V některých případech sice ceny uváděli, ale bez DPH

-  prodávající v 5 případech nezajistili, aby prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, apod. (§ 10); tyto nedostatky byly zjištěny například u pohřebních svítilen a uren

-  zásady poctivosti prodeje (§ 3 odst. 1 písm. c), porušili 4 prodávající, kteří prodali výrobky nebo poskytli služby za jiné ceny, než bylo sjednáno a tyto ceny účtovali nesprávně, tj. v neprospěch spotřebitele

-  písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání (§15 odst. 3), nevydali inspektorům v postavení spotřebitelů 4 prodávající; pokud potvrzení vydáno bylo, neobsahovalo některý z povinných údajů 

-  porušení povinnosti řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit (§ 13), zjistili inspektoři
u 3 poskytovatelů služeb; v objednávce bylo např. uvedeno, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele nejpozději do 48 hodin po pohřbu, nebo že reklamace květin bude uznána jen na místě konání pohřbu

-  porušení zákazu použití klamavé obchodní praktiky (§ 4 v návaznosti na § 5 odst. 1) prokázali inspektoři celkem 4 prodávajícím a poskytovatelům pohřebních služeb

Česká obchodní inspekce v průběhu kontrolní akce zaměřené na poskytovatele pohřebních služeb pravomocně uložila pro porušení zákona o ochraně spotřebitele v období od 1. 4. do 30. 6. 2015 celkem 24 pokut v souhrnné výši 51 000 Kč.

Závěr

Výsledky kontrol u poskytovatelů pohřebních služeb v průběhu 2. čtvrtletí 2015 potvrdily, že pokračování této kontrolní akce i ve 3. čtvrtletí tohoto roku má své opodstatnění.  Inspektoři v téměř polovině kontrol zjistili, že prodávající nevyplňují řádně doklady o zakoupení výrobků, neinformují náležitým způsobem spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit. 

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Závadné maso se ke spotřebitelům nedostalo

16:05 Celní správa: Závadné maso se ke spotřebitelům nedostalo

Téměř půl tuny drůbežího masa a mořských plodů přepravovaných v nevhodných podmínkách objevili ústeč…