„Půl roku funguje systém elektronické dálniční známky úspěšně; lidé si zvykli a využívají možnost odložené platnosti. V digitalizaci dopravy pokračujeme dále, nově je možné požádat si o řidičák s končící platností elektronicky přes Portál občana. V létě se pak do systému jednotného tarifu OneTicket začnou připojovat komerční spoje, od podzimu bude možné zajistit elektronicky informace z registru vozidel,“ uvádí ministr dopravy Karel Havlíček.
Při bližším pohledu na čísla nákupů elektronických dálničních známek od prosince loňského roku, kdy se prodej spustil, je denní průměr přibližně 16 tisíc kusů.
„Ukazuje se, že lidé využívají při nákupu dálniční e-známky benefit její klouzavé platnosti. Největší zájem jsme zaznamenali koncem ledna, kdy mnoha řidičům končil starý papírový kupón. Následně poptávka zejména kvůli koronavirovým restrikcím opadla. Zvýšený zájem opět očekáváme před letními prázdninami, vysvětluje Martin Opatrný, mluvčí s. p. CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek.
Od počátku je největší zájem o e-shop na webu eDalnice.cz, kde si e-známku koupilo 70 % motoristů. Přesto, že čerpací stanice EuroOil byly na prodej dobře připraveny už od loňského prosince, zájem o nákup u nich nebyl příliš vysoký. Dnes prodává přibližně 200 čerpacích stanic téměř shodný počet jako cca 3000 poboček České pošty. EuroOil dosud distribuoval 224 272 kusů, Česká pošta 277 545 kusů.
Od poloviny dubna také Státní fond dopravní infrastruktury ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a s. p. CENDIS připravil možnost žádat o vrácení poplatku za e-známky zakoupené chybně na neexistující SPZ. Zatím toho využilo přibližně 700 lidí. Zhruba polovina žádostí však nesplňuje potřebné náležitosti – například chybí potvrzení o zaplacení či kopie technického průkazu.
„Snažíme se celkově postupovat co nejvíce proklientsky. V tomto případě to znamená, že pokud něco chybí, žadatele vyzveme k doplnění a oprávněné požadavky následně vyřešíme,“ doplňuje Opatrný.
S informacemi k vratkám, stejně jako s dalšími podrobnostmi týkajícími se nákupu e-známek pomáhá Centrum podpory elektronické dálniční známky, které rovněž zajišťuje CENDIS, s.p. Jeho pracovníci za půl roku vyřídili přes 40 tisíc telefonických hovorů, téměř 25 tisíc e-mailových požadavků a více než 14 tisíc oznámení o osvobození od dálničních poplatků.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV