STEM: Pražané chtějí čisté a opravené zastávky MHD, nespokojenost je patrná hlavně v okrajových částech

12.02.2020 7:34

Nezbytnou součástí zastávek městské hromadné dopravy jsou v očích Pražanů pravidelně vyvážené odpadkové koše, přístřešky chránící před povětrnostními vlivy a také lavičky. Doplnit tyto základní prvky po celém městě je pro většinu obyvatel metropole důležitější než vytvářet nový design mobiliáře a rozšiřovat existující zastávky o nové funkce, například wi-fi sítě.

STEM: Pražané chtějí čisté a opravené zastávky MHD, nespokojenost je patrná hlavně v okrajových částech
Foto: STEM
Popisek: STEM, logo.

Čistota zastávek, kvalita údržby a rychlost oprav jsou faktory, které nejvíce ovlivňují spokojenost občanů města s provozem městského mobiliáře. Vyplývá to z průzkumu, který během podzimu 2019 provedla výzkumná organizace STEM pro společnost JCDecaux.

44 % dospělých Pražanů si myslí, že zastávky MHD a jejich vybavení jsou v Praze na lepší úrovni než v jiných městech České republiky. Podle třetiny Praha ale zaostává za jinými velkými městy Evropy. U obyvatel Prahy většinově (68 %) převažuje přesvědčení, že se úroveň zastávek MHD za poslední dekádu zlepšuje.

Potřeby a očekávání Pražanů se liší zejména podle věku a také vzdálenosti cesty do centra města.

„Zejména lidé od 45 let výše považují za nezbytné opatřit zastávky MHD přístřešky, které účinně chrání před větrem a deštěm. Pro starší generaci jsou zásadní také lavičky. Mladí lidé zase častěji fandí zeleným přístřeškům nebo energeticky úsporným řešením. Přes existenci řady online aplikací by všichni uvítali aktualizované informace o času příjezdu spojů,“ říká Martin Buchtík ze společnosti STEM.

„Jak důležité je pro Vás, aby zastávka, kterou využíváte k povrchové dopravě MHD nejčastěji, měla (případně již má) následující typy mobiliáře, vybavení?“
(Rozdíly dle věku):

graf

Spokojenost se zastávkami klesá se vzdáleností od centra města, zejména proto, že v okrajových čtvrtích jsou stovky zastávek zcela bez mobiliáře nebo zastávky neudržované. Na nejkritičtějších místech situaci řeší jednotlivé městské části svépomocí.

„Rada města plánuje vyměnit 900 nejlepších přístřešků MHD v Praze za novější. Na ostatních zastávkách se nezmění nic a na cestující bude dál foukat a pršet, nebo je před deštěm ochrání jen 40 let staré drátosklo. Prototyp nové zastávky byl představen bez zadní stěny a některé varianty mají být i bez laviček. To je zcela v rozporu s požadavky občanů města,“ říká Václav Kuthan, provozní ředitel JCDecaux.

Většina Pražanů si nemyslí, že Praha potřebuje zcela nové řešení přístřešků zastávek MHD.

„Myslíte si, že Praha potřebuje zcela nové řešení přístřešků zastávek MHD?“
Rozdíly podle doby dojezdu na Václavské náměstí:

graf

Kritická je pro Pražany základní vybavenost zastávek, tou se myslí přístřešky chránící před špatným počasím, odpadkové koše a lavičky, případně panel s aktualizovanými informacemi o příjezdu spoje a spolehlivé osvětlení.

Na spokojenost cestujících má stěžejní vliv čistota zastávek, kvalita údržby a rychlost oprav. V tomto směru se Praha nijak neliší od většiny měst světa. Čistota zastávek je zásadní pro občany i pro firmy, které využívají venkovní reklamu, ze které je následně provoz mobiliáře hrazen. „Jak jsou udržované zastávky provozované soukromou společností a jak vypadají zastávky v rukou města či městských společností je v Praze zřetelné na první pohled,“ říká Václav Kuthan.

„Většina Pražanů v souvislosti s mobiliářem nemyslí na smart technologie a moderní řešení, protože na řadě míst ve městě zatím nefungují ani úplně základní služby. Praha potřebuje investice, know-how a silného strategického partnera, jen tak se posune na úroveň obvyklou v západní Evropě,“ říká Pavel Slabý, generální ředitel JCDecaux.

Metodika průzkumu
Sběr dat proběhl kombinací telefonického (CATI) a on-line (CAWI) dotazování. Dotázáno bylo 806 osob (309 CATI, 497 CAWI), přičemž soubor reprezentuje dospělou populaci hlavního města Prahy. Repondenti byli vybráni na základě pohlaví, věku, vzdělání a městské části, kde žijí. Dotazování probíhalo v období 29.10. – 6.11. 2019.

Skupina JCDecaux
JCDecaux je světová jednička v oboru venkovní reklamy. Působí v 80 zemích světa a v 4031 městech v kategorii nad 10 tisíc obyvatel. Více než 50 let jsou produkty JCDecaux v tomto oboru měřítkem inovací, kvality, estetiky i funkčnosti. Díky odborným znalostem svých zaměstnanců jsou služby Skupiny JCDecaux uznávány městy, provozovateli letišť, dopravními společnostmi a inzerenty po celém světě. JCDecaux je jediným světovým hráčem, který se zaměřuje výhradně na venkovní reklamu a rozvoj všech souvisejících aktivit včetně městského mobiliáře, reklamy na dopravních prostředcích a billboardech. V éře chytrých měst hraje JCDecaux klíčovou roli při budování propojeného města, které je lidštější, otevřenější a udržitelnější.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Benešova vila bude přístupná šest dní v týdnu i v letošní sezóně

7:23 Úřad vlády: Benešova vila bude přístupná šest dní v týdnu i v letošní sezóně

Již 1. května začne návštěvnická sezóna v Benešově vile a stejně jako ta předchozí nabídne rozšíření…