Sdružení dopravních podniků: Barvocit – nenápadný, ale významný problém dopravních podniků

30.11.2018 16:42

Dopravní podniky, které provozují kromě autobusů i trolejbusovou či tramvajovou trakci, se dlouhodobě potýkají s problémem rozdílného posouzení zdravotní způsobilosti řidičů.

Sdružení dopravních podniků: Barvocit – nenápadný, ale významný problém dopravních podniků
Foto: Škoda Transportation
Popisek: Trolejbus Škoda 31 Tr , ilustrační foto

I přesto, že se všichni tito řidiči pohybují při výkonu práce ve stejném provozu, na řidiče „drážních vozidel“, tedy trolejbusů a tramvají, jsou kladeny přísnější požadavky při posuzování zdravotní způsobilosti. Největší potíže jsou právě s barvocitem, kdy je podle vyhlášky Ministerstva dopravy jakákoli porucha barvocitu pro řidiče drážního vozidla nepřípustná, na rozdíl od řidiče autobusu.  

Tento stav vyvolává problémy v personální oblasti, zejména při obsazování volných pozic na místo řidičů trolejbusů, ale třeba i při souběžných úvazcích pracovníků na více trakcích. Podle Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR) není nezbytně nutné posuzovat zdravotní stav a způsobilost řidiče trolejbusu/tramvaje přísnějším způsobem, než u řidiče autobusu.

„Pokud je u řidiče autobusu rozhodující, zda rozeznává signální barvy, pak je toto zcela jistě dostačující i pro posouzení zdravotní způsobilosti řidiče trolejbusu/tramvaje, u které jsou však nyní nastavena přísnější pravidla a tento řidič nesmí mít poruchu barvocitu,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda SDP ČR a dodává: „Řidiči trolejbusů se vesměs pohybují po stejných tratích jako řidiči autobusu, čili jsou nasazeni do stejného provozu.“

Dopravní podniky nyní prostřednictvím SDP ČR jednají o možné změně prováděcí vyhlášky se zástupci Ministerstva dopravy a věří, že se podaří sjednotit podmínky pro získávání zdravotní způsobilosti pro řidiče městské veřejné dopravy tak, aby rozsah vstupních preventivních lékařských prohlídek a pravidelných a mimořádných preventivních lékařských prohlídek řidičů trolejbusů i tramvají byl pro posouzení způsobilosti stejný jako stávající rozsah těchto prohlídek u řidičů autobusů. „Zástupci Ministerstva dopravy jsou změně podmínek nakloněni, v tuto chvíli ale ještě čekáme na vyjádření Ministerstva zdravotnictví,“ popisuje stav jednání Michal Kraus.

Antonín Macháček, výkonný ředitel SDP ČR říká: „Snahou SDP ČR, kterou podporuje také Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy, je zmírnit stávající požadavky v oblasti posuzování zraku, sluchu a barvocitu na řidiče trolejbusů a tramvají.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Vybrané turistické linky už vyjely

16:13 Královéhradecký kraj: Vybrané turistické linky už vyjely

V sobotu 27. dubna vyjely vybrané turistické autobusové a vlakové linky Veřejné dopravy Královéhrade…