Stanovisko Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR k novele zákona o významné tržní síle

29.01.2016 8:39

Obchodníci již dlouhodobě nesouhlasí s přijetím novely zákona o významné tržní síle a v průběhu jejího projednávání upozorňovali na její nedostatky a nadbytečnost.

Stanovisko Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR k novele zákona o významné tržní síle
Foto: socr.cz
Popisek: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, logo

Bohužel mediální povědomí o tomto zákoně je takové, že se jedná o regulaci velkých zahraničních řetězců, což však není vůbec pravda. Celý zákon dopadne především na malé české výrobce potravin, české podnikatele a obchodní aliance typu Jednota, COOP, MO Hruška, Brněnka, Eso Market, Enapo, Čepos, JIP a další…., kteří nemají dostatečnou možnost nákupu zboží v zahraničí.

Přes veškeré úsilí Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a v něm sdruženým obchodníkům se nepodařilo, aby některý z jimi předložených návrhů na změny byl při projednávání v Poslanecké sněmovně akceptován. Zpřísnění regulace se proto dotkne pouze odběratelů s významnou tržní silou a již nikoli dodavatelů, výčet zakázaných jednání je prakticky nekonečný. ÚOHS navíc bude moci odběratele sankcionovat i za jednotlivá a v mnohých případech bagatelní pochybení (např. několikadenní zpoždění úhrady faktury).

Velmi nás udivil i enormní zájem premiéra Bohuslava Sobotky, aby tato novela prošla bez jakýchkoliv obchodníky navrhovaných změn. Vzhledem k tomu, že obchodníci jsou významnými investory v ČR a někteří velcí zahraniční obchodníci jsou zároveň i významnými vývozci českých produktů a v neposlední řadě je třeba zdůraznit, že obchod je velmi významným zaměstnavatelem, který vytváří velký počet pracovních míst i v oblastech s vysokou mírou nezaměstnanosti, očekávali bychom z jeho strany jiný přístup.

Jako velký problém se nám rovněž jeví velmi krátké přechodné období, kdy mají být uvedeny do souladu s novou legislativou veškeré platné smlouvy a to ve lhůtě tří měsíců.

Z praktických zkušeností však víme, že uvedená 3 měsíční lhůta neodpovídá technickým možnostem jak na straně odběratelů a nákupních aliancí, tak i na straně dodavatelů. Především z toho důvodu jsme ve svých připomínkách navrhovali, aby byla tato lhůta prodloužena na 6 měsíců, ani zde jsme bohužel neuspěli.

Podle našich zjištění má každý maloobchodní řetězec stovky dodavatelů, na které se vztahuje předmětná novela, což sebou nese velké množství až tisíce smluv, kterých se novela dotkne. Za standardních okolností tak připadají na vyjednání jedné nové smlouvy nebo nových smluvních podmínek týdny až měsíce času. Tím se navrhovaná tříměsíční lhůta stává nereálnou, technicky nerealizovatelnou jak pro odběratele, který nemůže již sjednané smlouvy jednostranně změnit, tak i pro dodavatele, jehož součinnost je pro změnu smluv nezbytná. Pouze 3 měsíční lhůta tak přináší pro odběratele i dodavatele časově neřešitelné problémy.

Důsledky novely ZoVTS:

• brání běžnému obchodnímu vyjednávání;
• umožňuje šikanovat odběratele;
• může způsobit nárůst cen potravin v obchodech;
• představuje hrozbu snížení podílu českých potravin v obchodech;
• může omezit vývoz tuzemských produktů;
• znevýhodňuje spotřebitele, odběratele i stát;
• jde proti trendu EU, která vyjadřuje podporu dobrovolné regulaci

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

NPÚ: Poslední jízda salonního vozu arcivévody Františka Ferdinanda d'Este a mimořádná prohlídka zámku Konopiště

16:13 NPÚ: Poslední jízda salonního vozu arcivévody Františka Ferdinanda d'Este a mimořádná prohlídka zámku Konopiště

V neděli 19. května 2024 se uskuteční poslední jízda salonního vozu arcivévody Františka Ferdinanda …