Strojírenské firmy v kraji naléhavě potřebují techniky se znalostí cizích jazyků

30.10.2013 8:35

Marně hledáme absolventy technických oborů s aktivní znalostí angličtiny a němčiny. Nemáme lidi, kteří technice rozumí, proto spousta zakázek končí mimo Moravskoslezský kraj a Českou republiku. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je pro strojírenské firmy v kraji vážným problémem. Situace v oblasti jazykového vzdělávání ve školách je neuspokojivá.

Strojírenské firmy v kraji naléhavě potřebují techniky se znalostí cizích jazyků
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Příčin současného stavu jazykového vzdělávání je celá řada, stát nestanovil pro střední vzdělávání požadovanou minimální vstupní úroveň pro angličtinu dle Společného evropského referenčního rámce. Ředitelé středních škol při přijímání žáků znalosti angličtiny dostatečně nezohledňují. V základních školách žáci vědí, že budou přijati na střední školu i s velmi slabou angličtinou, a tak se mnozí neučí. Ve středních školách se v jazykových skupinách učí žáci s různou úrovní angličtiny. Problémy dále narůstají, žáci s lepší angličtinou nejsou motivováni se učit, jsou nuceni znovu se učit to, co už znají.

Aby žáky učení angličtiny bavilo, musí vidět užitečnost učení pro své budoucí povolání, musí je vyučovat učitel, který má aktivní znalost angličtiny, využívá moderní metody výuky a ovládá odbornou terminologii oblasti, pro kterou jsou žáci ve škole připravováni.

Na základě dotazníkového šetření, které provedl Národní institut dalšího vzdělávání v červnu 2012 mezi žáky středních škol České republiky, bylo zjištěno, že 89% studentů cítí potřebu učit se cizí jazyk pro své budoucí pracovní uplatnění, tuto možnost má však v současnosti pouze 32% z dotázaných. MŠMT by proto mělo urychleně ve spolupráci s kraji a NIDV zajistit povinné vzdělávání učitelů angličtiny, němčiny a ruštiny v odborné terminologii potřebné pro techniky ve strojírenství. Stát i kraje musí podporovat efektivní metody výuky cizích jazyků s využitím ICT, podporovat stáže a studijní pobyty učitelů cizích jazyků ve firmách v zahraničí. „Je žádoucí, aby učitelé spolupracovali s rodiči, byli důslední a společně s rodiči žáky motivovali k učení se cizím jazykům. Od žáků by bylo prozíravé, aby se sami co nejdříve rozhodli dosáhnout toho, že se cizím jazykem bez problémů domluví ve svém budoucím zaměstnání.“, říká Jitka Kunčarová ze společnosti OPEN AGENCY s.r.o.

Řešením nedostatku techniků se znalostí cizích jazyků je zavádění výuky odborných cizích jazyků ve středních odborných školách a spolupráce ředitelů škol s řediteli podniků. Učitelé ze středních škol by měli vyučovat kurzy odborné angličtiny v podnicích, aby lépe poznali odbornou problematiku a prostředí, kde se jejich žáci budou pohybovat po ukončení školy. Není efektivní, aby učitelé, kteří technice nerozumí, vytvářeli ve spolupráci s žáky materiály pro výuku odborného jazyka.  Pro učitele cizích jazyků je nutný kontakt s odborníky z podniků, kteří denně cizím jazykem komunikují se svými zákazníky. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

16:08 Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchod…