Tým silniční bezpečnosti: Cyklistické přilby snižují riziko vážného poranění hlavy o sedmdesát procent

15.10.2016 7:35

Prokázali to odborníci z australské University of New South Wales na základě rozsáhlé mezinárodní studie. Povinnost používat cyklistickou přilbu platí nejen ve 14 státech EU28. Skutečně bude v ČR do roku 2020 zavedena plošná povinnost používat cyklopřilby?

Tým silniční bezpečnosti: Cyklistické přilby snižují riziko vážného poranění hlavy o sedmdesát procent
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Odborníci z australské University of New South Wales prezentovali na zářijové mezinárodní konferenci SAFETY 2016 zjištění učiněná na základě analýzy 43 studií vyšetřujících nehody a pády více než 64 000 cyklistů v jedenácti zemích. Jejich závěry jsou jednoznačné.

Kvalitní cyklistická přilba redukuje riziko:

·         vážného zranění hlavy o 69 procent

·         smrtelného zranění hlavy o 65 procent

·         zranění hlavy o 51 procent

·         zranění obličeje o 33 procent

·         zranění krku o 4 procenta

Potvrdilo se tak, že cyklistická přilba skutečně významně redukuje riziko poranění hlavy a obličeje. Toto zjištění je o to významnější, že zhruba jedna třetina cyklistů, kteří jsou hospitalizováni z důvodu těžkého zranění, utrpěla právě zranění hlavy či dokonce mozku. „Je ovšem třeba mít na paměti, že cyklistické přilby sice významně zmírňují závažnost zranění utrpěných při nehodě či pádu z kola, ale nejsou prevencí vzniku nehod jako takových. Cyklisté jsou právem považováni za nadprůměrně zranitelné, tomu by měli přizpůsobit i své chování na silnicích,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Povinnost používat v provozu cyklistickou přilbu platí kromě České republiky i v dalších 13 státech EU28:

·         Estonsko – povinně děti ve věku do 16 let

·         Finsko – platí univerzální povinnost pro všechny

·         Chorvatsko – povinně pro děti ve věku do 16 let

·         Litva – povinně pro děti ve věku do 18 let

·         Lotyšsko – povinně pro děti ve věku do 12 let

·         Maďarsko – povinně mimo obec, a to při rychlosti převyšující 50 km/h

·         Malta – povinně pro děti ve věku do 10 let

·         Portugalsko – jen pro kola s elektrickým pohonem

·         Rakousko – povinně děti ve věku do 12 let

·         Slovensko – povinně pro všechny při jízdě mimo obec, pro děti ve věku do 15 let i v obci

·         Slovinsko – povinně pro děti do 15 let věku

·         Španělsko – povinně v obci; není povinnost používat při jízdě do kopce či v horkém počasí

·         Švédsko – povinně pro děti ve věku do 15 let

Povinnost usedat na jízdní kolo s přilbou je v té či oné míře stanovena i v dalších státech světa – například v Austrálii, Kanadě, Japonsku, Jižní Koreji, či ve více než třiceti státech v rámci USA. 

České republice aktuálně platí povinnost používat za jízdy ochrannou přilbu pro cyklisty mladší 18 let„Ovšem do konce roku 2020 by to mohlo být jinak. Akční program aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu totiž Ministerstvu dopravy ukládá do uvedeného roku zavést povinnost používání přileb pro všechny cyklisty bez omezení věku,“ uzavírá Roman Budský. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Benešova vila bude přístupná šest dní v týdnu i v letošní sezóně

7:23 Úřad vlády: Benešova vila bude přístupná šest dní v týdnu i v letošní sezóně

Již 1. května začne návštěvnická sezóna v Benešově vile a stejně jako ta předchozí nabídne rozšíření…