ÚOHS: Závazný přístup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

16.04.2020 21:01 | Zprávy

Ekonomika České republiky je výrazně ovlivněna pandemií COVID-19, jejíž dopady budou soutěžitelé i spotřebitelé pociťovat přinejmenším ještě následující rok. Aktuální těžká situace může vyžadovat a ospravedlňovat některé typy spolupráce a kontaktů mezi soutěžiteli, jež by za běžných okolností mohly vyvolávat podezření z porušení zákazu uzavírat dohody narušující soutěž a být považovány za omezující hospodářskou soutěž.

ÚOHS: Závazný přístup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Foto: ÚOHS
Popisek: ÚOHS

Úřad výše uvedené reflektuje a oznamuje, jak bude postupovat při vyřizování žádostí o posouzení zamýšlené spolupráce soutěžitelů jako stran dohod ve smyslu § 3 ZOHS (případně čl. 101 Smlouvy o fungování Evropské unie). Co se týče posuzování jednostranných praktik soutěžitelů, Úřad nehodlá jakkoli upravovat svůj dosavadní přístup a doplňuje, že zneužití dominantního postavení v souvislosti s dopady pandemie COVID-19 lze považovat za přitěžující okolnost při jeho sankcionování. Stejně tak v oblasti povolování spojení soutěžitelů (fúzí) je Úřad toho názoru, že platné soutěžněprávní normy umožňují dostatečnou flexibilitu jak na straně účastníků řízení, tak pro Úřad a z toho důvodu není prozatím třeba jakkoli upravovat jeho postup.

Spolupráce mezi soutěžiteli na území České republiky v dobách řešení ekonomických problémů vzniklých v souvislosti s pandemií COVID-19

1.       Úřad si je vědom možné potřeby spolupráce soutěžitelů pro zajištění některých typů zboží a služeb z důvodu bezprecedentní situace nastalé v důsledku pandemie COVID-19. Z toho důvodu je pochopitelné, že zájem společnosti na takovéto spolupráci, která by za normálních podmínek byla považována za hospodářskou soutěž narušující, může po nezbytností omezenou dobu převážit nad zájmem na ochraně liberálního tržního prostředí. Dohoda, na jejímž základě je taková spolupráce realizována, pak není dohodou zakázanou ve smyslu § 3 ZOHS a čl. 101 Smlouvy o fungování EU, ovšem pouze za podmínky, že soutěž omezí tím nejmenším možným způsobem, který povede k zajištění jejího zamyšleného cíle.

2.       Úřad tímto umožňuje soutěžitelům požádat o posouzení jejich zamýšlené spolupráce. Soutěžitelé mohou se svými dotazy kontaktovat Úřad na adrese posta@uohs.cz nebo prostřednictvím jeho datové schránky přístupné na webu Úřadu www.uohs.cz.

3.       Úřad je připraven v jednotlivých konkrétních případech posoudit, zda zamýšlená spolupráce soutěžitelů splňuje výše popsané zejména proto, že je nezbytná k zajištění krizí dotčeného zboží a služeb, a nelze ji proto považovat za současného stavu za protisoutěžní.

4.       Úřad tímto v žádném případě nevydává blanketní souhlas s jakoukoliv spoluprací soutěžitelů, ani nevydává v tomto smyslu blokovou výjimku dle § 4 odst. 2 ZOHS. Úřad naopak důrazně varuje před uzavíráním kartelových dohod a jiným protisoutěžním jednáním v horizontální či vertikální úrovni trhu.

5.       Úřad připomíná, že pokud je cílem nebo výsledkem spolupráce soutěžitelů narušení hospodářské soutěže na trhu, nevztahuje se na ni zákaz dohod podle § 3 ZOHS pouze v tom případě, kdy

  • přispějí ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží (nebo k podpoře technického či hospodářského rozvoje) a vyhrazují spotřebitelům přiměřený podíl na výhodách z toho plynoucích,
  • neuloží soutěžitelům omezení, která nejsou nezbytná k dosažení těchto cílů,
  • neumožní soutěžitelům vyloučit hospodářskou soutěž na podstatné části trhu zboží, jehož dodávka nebo nákup je předmětem dohody.

Tyto podmínky spolupráce soutěžitelů musí být splněny kumulativně vždy, aby mohla být považována za soutěžně konformní.

6.       K tomu, aby mohl Úřad posoudit, zda určitá spolupráce (dohoda) je v době nynější krize nezbytná a proto dovolená, požaduje od soutěžitelů, aby ve své žádosti uvedli:

  • kteří konkrétní soutěžitelé se na spolupráci mají podílet,
  • co je její podstatou a účelem,
  • jakého zboží a služeb se týká,
  • jaký je její plánovaný časový a geografický rozsah,
  • jaké informace v jejím rámci hodlají sdílet a
  • jaký je alespoň odhadem jejich tržní podíl na trzích, které mají být plánovanou spoluprací dotčeny.

7.       Bez těchto konkrétních informací je pro Úřad nemožné posoudit, zda je zamyšlená spolupráce z pohledu soutěžního zákona v  době současné krize bezproblémová.

8.       Stejně jako Úřad je i Evropská komise prostřednictvím Generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž připravena pomáhat soutěžitelům, kteří chtějí spolupracovat a sdílet informace za účelem zajištění potřebného zboží a služeb v době krize, a ex ante posuzovat a hodnotit toto jednání z pohledu možného porušení článků 101 Smlouvy o fungování Evropské Unie (ZDE).

9.       Úřad zdůrazňuje, že nehodlá a nebude posuzovat jen hypotetické a obecné návrhy spolupráce soutěžitelů, ani návrhy spolupráce, které prokazatelně nesouvisejí s krizí dotčeným zbožím a službami.

10.   Úřad má zatím v úmyslu výše uvedeným způsobem vyřizovat žádosti o posouzení spolupráce soutěžitelů po přechodnou dobu šesti měsíců od vydání tohoto sdělení, s tím, že nevylučuje její prodloužení či zkrácení s ohledem na aktuální situaci. Úřad vynaloží veškeré úsilí, aby žádosti o posouzení spolupráce ve formě stanoviska zodpověděl co nejrychleji, ideálně v řádu několika pracovních dní.

11.   Účelem těchto neformálních stanovisek je urychlit efektivní řešení pandemií způsobené krize a poskytnout spolupracujícím soutěžitelům vodítko a vyšší právní jistotu z hlediska legality jejich postupu v soutěži na trhu.

12.   Stanoviska Úřadu budou založena výhradně na informacích poskytnutých soutěžiteli výše popsaným způsobem a i když nepochybně poskytnou soutěžitelům vodítko, jak mají postupovat, nemohou mít právní závaznost a účinky pravomocného rozhodnutí Úřadu vydaného po provedeném správním řízení. Úřad zdůrazňuje, že pokud se ukáže, že informace, které obdržel a na základě kterých formuloval své stanovisko, nejsou pravdivé, bude se následně danou spoluprací zabývat z pohledu možného porušení soutěžního zákona se zvýšenou pozorností.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Auta

Dobrý den, četl jsem o té vaší aktivitě, jak chcete zachránit automobilový průmysl. Upřímně, myslíte, že EU ustoupí od toho nesmyslného zákazu aut se spalovacími motory? Myslíte, že je ČR na tento zákaz připravena? A chápete obavy obyčejných lidí, že prostě na elektroauta mít nebudou? Když už chce E...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražské služby se na nadcházející zimu připravily takřka přes noc

22:28 Pražské služby se na nadcházející zimu připravily takřka přes noc

Pracovníci Pražských služeb dotahují poslední šroubky a dodělávají maličkosti. Techniku, vybavení i …