ÚOOÚ: K informační povinnosti spotřebitelských registrů

06.05.2016 15:47

V prosinci 2015 byla poslaneckou sněmovnou přijata novela zákona o ochraně spotřebitele, která nově zavádí § 20z. Úřad pro ochranu osobních údajů bere tuto novelu na vědomí, ačkoli se ztotožňoval se senátním návrhem, doporučujícím, aby § 20z nebyl přijat. Novela zákona o ochraně spotřebitele mění dosavadní praxi fungování nebankovních registrů dosud založených na souhlasu klientů se zpracováním jejich osobních údajů na stav, kdy se tak bude dít bez jejich souhlasu na základě zákona.

ÚOOÚ: K informační povinnosti spotřebitelských registrů
Foto: uoou.cz
Popisek: Úřad pro ochranu osobních údajů - logo

Úřad pro ochranu osobních údajů upozorňuje, že novela zákona o ochraně spotřebitele řádně neupravuje, resp. ponechává na výkladu, plnění informační povinnosti provozovatele registru vůči spotřebiteli, a to mimo jiné vzhledem ke skutečnosti, že § 20z za povolené zpracování osobních údajů upravuje rovněž tvorbu modelů, které vyhodnocují pravděpodobnost podvodného jednání, tedy nové zpracování osobních údajů, v podstatě profilování osob.

Úřad pro ochranu osobních údajů chápe potřebu poskytovatelů nebankovních spotřebitelských úvěrů vzájemně se informovat o úvěruschopnosti spotřebitelů, ze své kontrolní činnosti má však zjištění o tom, že se v nebankovních registrech vyskytují neoprávněné zápisy, o nichž se klienti dozvědí například až ve chvíli žádosti o hypotéku u banky.

Úřad upozorňuje na princip, že žádné rozhodnutí, jehož důsledkem je zásah do právních a právem chráněných zájmů kohokoliv, nelze učinit výlučně na základě automatizovaného zpracování osobních údajů (§ 11 odst. 6 věta první zákona o ochraně osobních údajů). Vzhledem k uvedenému je Úřad přesvědčen, že spotřebitel má být provozovatelem registru, který je současně správcem osobních údajů, informován ve chvíli skutečného zápisu do registru. Pouhé předchozí varování o možnosti zápisu ve všeobecných obchodních podmínkách poskytovatele spotřebitelských úvěrů je nedostatečné.

Přesným nastavením povinnosti pro registry, aby bezodkladně o zápisu informovaly spotřebitele, umožňuje ochránit spotřebitele před tím, aby o něm byl vytvořen model, zpřístupněný všem subjektům sdruženým v registru, aniž by o tom sám věděl a měl možnost se bránit. Lze doplnit, že konkrétní finanční instituce nemusí klientovi zdůvodňovat příčinu neposkytnutí hypotéky. V konkrétním případě tak bylo kontrolou Úřadu zjištěno, že klientovi propadla již zaplacená finanční záloha realitnímu makléři z důvodu neposkytnutí hypotéky kvůli vedení v nebankovním registru pro marginální nedoplatek ve výši několika desítek korun.

Z tohoto důvodu se Úřad přiklání k názoru, že při schvalování návrhu zákona o spotřebitelském úvěru, aktuálně projednávaném v poslanecké sněmovně, by mělo dojít ke zrušení § 20z zákona o ochraně spotřebitele tak, aby věc byla řádně upravena zákonem o spotřebitelském úvěru, kam svým obsahem patří. Úzce totiž souvisí s poskytováním spotřebitelského úvěru (zejména posouzením úvěruschopnosti spotřebitele), nikoli ochranou spotřebitele. Úřad tímto sleduje obecné požadavky, které každý zákon musí respektovat, což je určitost, přesnost a srozumitelnost pro adresáta právní úpravy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK ČR: Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou

16:05 AOPK ČR: Podmáčená louka s masožravkami v Brdech se stala novou přírodní památkou

V chráněné krajinné oblasti Brdy přibylo čtrnácté maloplošné zvláště chráněné území – přírodní památ…