dTest: Jak vybrat kufr

08.05.2018 13:04 | Zprávy

Velký, nebo malý? Látkový, nebo skořepinový? A z plastu, nebo z hliníku? Poradíme vám, na co se zaměřit při výběru cestovního zavazadla.

dTest: Jak vybrat kufr
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

V prvé řadě byste měli dobře zvážit ideální rozměry zavazadla. Pokud cestujete na delší dovolenou nebo na pracovní cesty, stáže či montáže, využijete objemný kufr, který pohodlně pojme dostatek oblečení, vybavení či knih. Naopak pro kratší cesty stačí menší objem, nebo dokonce jen palubní zavazadlo. Poloprázdný velký kufr nese riziko, že se vám volně uložené věci uvnitř poškodí.

Pokud budete cestovat s palubním zavazadlem, ušetříte peníze za letenky, čas stráveným čekáním na odbavení i následnou vykládku zavazadel z letadla a budete mít také jistotu, že se vám při transportu zavazadlo nepoškodí. Před jeho zakoupením ovšem vybírejte nejen podle vzhledu, pohodlnosti či cenovky, ale prověřte si také rozměry. Každá aerolinka má totiž jinak nastavené maximální rozměry palubních zavazadel. Ověřit si je můžete snadno na webu aerolinek.

Také byste se měli dopředu rozhodnout, zda chcete hledat kufr v tvrdém, nebo naopak měkkém pouzdře. Měkké kufry jsou zpravidla z vyztužené odolné textilie, zatímco ty tvrdé bývají nejčastěji z plastu – také se ale můžete setkat s hliníkovými kufry.

Skořepinové kufry z plastu se vyrábějí nejčastěji ze tří druhů materiálu. První je ABS, tedy akrylonitrilbutadienstyren. Je lehčí, ale zároveň méně odolný než polypropylen. Pro dosažení vyšší odolnosti se často kombinuje s ostatními plasty. Obvykle se s ním setkáte u kufrů s nižší cenovkou. Polypropylen je plast, který kombinuje slušnou odolnost a nízkou hmotnost. Třetí běžný plast pro výrobu kufrů se jmenuje polykarbonát a vyniká zejména svou odolností. Hledáte-li plastový kufr s vysokou odolností, sáhněte právě po tomto materiálu. Je velmi pružný a dovede pohlcovat nárazy.

Měkké kufry jsou lehčí a pružnější – například je lze trochu zmáčknout při vkládání do úložného prostoru nad hlavami v letadle. Někdy lze také upravením pásků či poutek rozšířit jejich objem. Kufr tak můžete plnohodnotně používat při kratších i delších cestách. Další výhodou textilní konstrukce je možnost všít do ní mnohem více kapes, a to i z vnější části. Také je lze často v případě poškození opravit nebo nechat zašít. U pevných kufrů je prasklina zpravidla neopravitelná.

Slabinou textilních kufrů oproti těm skořepinovým je nižší ochrana nákladu uvnitř. Ačkoli jsou textilní kufry zpravidla nějak zpevněné, aby držely tvar, je stále mnohem snazší je nevhodně zatížit tak, že může dojít k poškození nákladu – například v situaci, kdy něco silně zatlačí na horní víko.

Nevýhodou je samozřejmě také těžší údržba textilu. V případě, že se vám ušpiní, něčím si ho polijete nebo se zamaže v nákladovém prostoru letadla, budete ho muset vyčistit svépomocí v koupelně nebo se obrátit na čistírnu. Textilie může také absorbovat nepříjemné pachy. Částečnou výjimku představuje balistický nylon, který je odolnější a díky hladkému povrchu se lépe čistí.

Tvrdé kufry mohou nabídnout nejjistější ochranu věcí uvnitř. Pakliže je obsah kufru dobře uložen a křehký náklad zajištěn, pak vám takřka nehrozí riziko poškození. A pokud ano, musí přitom dojít k vyslovenému zdeformování či prasknutí plastu nebo hliníku. Špatné zacházení třeba na letišti tak odhalíte okamžitě a prokazatelně.

Jako výhoda se tvrdé skořepiny často uvádí nepromokavost. Zde byste ale měli vzít v potaz to, že voda může do kufru proniknout také skrze švy či zipy. Nepočítejte proto automaticky s tím, že vám skořepinový kufr vždy udrží osobní věci v suchu i při přesunu v dešti.

Patrně slabinou tvrdých kufrů je jejich nepoddajnost. I když vám bude chybět jen pár milimetrů, kufr do úložného prostoru nebo třeba kufru auta nevměstnáte. Stejně tak při nevhodném pádu či nárazu může dojít k promáčknutí (nejčastěji u hliníkového) nebo prasknutí (u plastového) kufru. Prasklinu pak lze jen obtížně opravit.

Třetí variantu pak představují kombinace brašen a kufrů. Ačkoli jsou měkké jako například sportovní taška, mají kolečka a teleskopickou rukojeť jako klasické kufry. Jelikož obsahují jen minimální výztuhy, mohou být odolnější vůči poškození třeba při pádu, nevhodném stlačení nebo nešetrnému překládání na letišti. Na druhou stranu ze stejných důvodů neochraňují tak dobře svůj obsah v případě, že chcete převážet něco křehčího.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Auta

Dobrý den, četl jsem o té vaší aktivitě, jak chcete zachránit automobilový průmysl. Upřímně, myslíte, že EU ustoupí od toho nesmyslného zákazu aut se spalovacími motory? Myslíte, že je ČR na tento zákaz připravena? A chápete obavy obyčejných lidí, že prostě na elektroauta mít nebudou? Když už chce E...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražské služby se na nadcházející zimu připravily takřka přes noc

22:28 Pražské služby se na nadcházející zimu připravily takřka přes noc

Pracovníci Pražských služeb dotahují poslední šroubky a dodělávají maličkosti. Techniku, vybavení i …