dTest: Spotřební zboží nakupujeme častěji než v minulosti

11.03.2018 16:07

Podle průzkumu belgické spotřebitelské organizace Test-Achats se nákupní chování řídí zejména typem výrobku a povahou zákazníka. Vyhledáváme tipy a zboží na internetu, ale raději nakupujeme naživo. A čím jsme impulsivnější, tím častěji některých nákupů litujeme.

dTest: Spotřební zboží nakupujeme častěji než v minulosti
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Test-Achats zkoumala nakupovací zvyky tisícovky osob a soustředila se na šest typů zboží – oblečení, obuv, malé elektrické spotřebiče (například vysavače, mikrovlnky, žehličky, mixéry), velké elektrospotřebiče (myčky nádobí, pračky, ledničky, mrazicí boxy apod.), chytré telefony nebo tablety a počítače. Některé z nich se samozřejmě kupují častěji než jiné, ale i to, co jsme dříve kupovali jednou za čas a vydrželo nám sloužit dlouho, nyní nahrazujeme po znatelně kratší době.

Zkoumáme na internetu

Před nákupem hi-tech elektroniky (chytrého telefonu, tabletu, počítače) sbírá třetina spotřebitelů informace na internetu – v diskuzních fórech i v recenzích. Online srovnání a spotřebitelské organizace jsou také vyhledávaným zdrojem. Oproti tomu jen pětina lidí postupuje tímto způsobem před nákupem oblečení nebo obuvi.

Nakupujeme v kamenných obchodech

I když je online nakupování čím dál populárnější, běžné obchody mají stále navrch. 36 % respondentů již nakoupilo na internetu minimálně jednou, ovšem ve věkové skupině mezi 18 a 29 lety je jich celých 63 %. Tři čtvrtiny respondentů si pořizují oblečení a obuv v kamenných obchodech. Ani velké spotřebiče si na webu neobjednává více než 8 % lidí, zatímco v případě chytrých telefonů, tabletů a počítačů je jejich počet dvakrát větší.

Nakupujeme stále častěji

Většina účastníků průzkumu nakupuje nové oblečení 4-5krát ročně a novou obuv dvakrát za rok. Třetina si pořídí během tří let jeden velký spotřebič a tři malé. Existuje zřejmá tendence spotřebitelů interval mezi koupěmi zkracovat. Jeden z dvaceti Belgičanů si dokonce pořizuje nový tablet nebo chytrý telefon každý rok.

Jaký jste typ nakupujícího?

Podle Test-Achats existují tři typy nakupujících – impulsivní, váhající a spoléhající na názory ostatních. Lidé mladší 45 let mají sklon k rychlejšímu rozhodování. Svižně nakupují většinou oblečení a obuv. Častěji mění i svůj mobil nebo tablet a činí tak spíše na internetu. Když pak litují, že se k nákupu rozhodli, týká se to zpravidla oblečení a bot. U obuvi je to většinou způsobeno její nevyhovující kvalitou a mnohem méně skutečností, že je spotřebitel méně nosí nebo ve skutečnosti nepotřebuje.Celkem 31 % respondentů výzkumu si koupilo minimálně 6 ze zmíněných výrobků impulzivně, tedy z okamžitého popudu. Váhající zákazníci jsou rozvážnější a zpravidla nepatří k nejmladším.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ Prodej sníží ceny 1,7 milionu zákazníků na dobu neurčitou u elektřiny i plynu

7:44 ČEZ Prodej sníží ceny 1,7 milionu zákazníků na dobu neurčitou u elektřiny i plynu

Zákazníky ČEZ Prodej teď čekají samé příjemné zprávy. Již za pár týdnů se jim sníží ceny plynu a pak…