Šéf životního prostředí Pavel Drobil (ODS) uzavírá pakty s resortem dopravy. Předběžně se dohodl s jeho šéfem Vítem Bártou (VV) na tom, že se na stavbu dálnic použijí miliardy korun z evropského Operačního programu Životní prostředí.
Podle Drobila je dohoda reakcí na radikální státní škrty, kvůli nimž se odložily i stavby některých dálnic nebo obchvatů měst.
Dálnice jsou nezbytné
"Spousta staveb je naprosto nezbytných, abychom vyčistili ovzduší nejen v Moravskoslezském kraji, ale i v dalších částech republiky," řekl serveru Aktuálně.cz, který informaci přinesl, Drobil. "Odpovědná vláda hledá peníze, jak pomoci tomu, aby zastavených staveb bylo co nejméně," vysvětlil svůj záměr.
Doplnil ale, že dle různých scénářů bude zapotřebí v následujících čtyřech letech investovat do ekoduktů, protihlukových stěn i další ekologické infrastruktury 6 až 20 miliard korun.
Co na to EU?
Aby Drobilův a Bártův plán vyšel, potřebuje však česká vláda souhlas Bruselu. Jinak nesmí použít peníze na jiné účely, než k jakým byly určeny.
Ministr dopravy Bárta už prý celou věc řešil s exministrem životního prostředí Ladislavem Mikem, který v Bruselu vede ředitelství přírodních zdrojů.
"Přesun mezi jednotlivými osami by skutečně musela schválit Evropská komise. Pan ministr Bárta už drobně naznačoval tuto naši cestu panu Mikovi. Sdělil mi, že se nesetkal s odmítavým stanoviskem," pochvaluje si Drobil.
Zelení jsou proti
Drobil a Bárta ale zřejmě ještě nemají vyhráno. Jejich plán už totiž napadla například Strana zelených, která ministerstvo životního prostředí vedla před volbami.
Více čtěte:
Levnější dálnice? Bárta přemýšlí o čínských firmách
Bárta chystá šetření na vlastní pěst
Bárta chce zastavovat stavby. Dálnice nevyjímaje
Bárta: Stojí přede mnou tragické rozhodnutí. Šetřit se ale musí
Foto: Hans Štembera
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jas