Pokud Bárta pozve Číňany, čeští stavbaři se obrátí na Brusel

10.11.2010 10:03

Čeští stavbaři se obávají dumpingových cen čínských firem, které by mohly v Česku začít stavět dálnice. Plán ministra dopravy Víta Bárty pozvat do Česka levné čínské stavební firmy, aby se podílely na výstavbě dopravní infrastruktury, může skončit v Bruselu, píší středeční Lidovky.cz

Pokud Bárta pozve Číňany, čeští stavbaři se obrátí na Brusel

Bárta si od vyjednávání s čínskými stavbaři slibuje, že by jejich příchod mohl přispět ke zlevnění dálničních staveb v zemi. Českým stavbařům se ale nelíbí, že by proti nim měli ve veřejných zakázkách soutěžit firmy, které svých nízkých cen dosahují hlavně díky přímé podpoře ze strany čínské vlády.

Dumping nemá v Evropě místo


"Nechtěl bych harašit zbraněmi, ale líbit bychom si to nemohli nechat," řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. "Legislativa Evropské unie hovoří jednoznačně. Veřejné zakázky nemohu být přiděleny firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu." Nízké ceny dopravních staveb, které Číňané realizovali například v Izraeli nebo v sousedním Polsku, inspirovaly Bártu, aby zvažoval i jejich angažmá v Česku. "Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu," řekl ministr v České televizi.

Prorektor ČVUT Petr Moos souhlasil s tvrzením, že ceny čínských firem jsou dumpingové. Upozornil také, že jejich konečná výše se může oproti původní nabídce vyšplhat. "Číňané zatím mají problémy udržet kvalitu staveb i harmonogram realizace. Dodatečné náklady na vyšší kvalitu vedou k prodražení staveb, i když ty jsou i tak levnější, než kdyby je provedla domácí firma," vysvětlil Moos.

Snížení cen je možné jen na úkor kvality

Představitelé hlavních domácích stavebních firem se shodují, že se jedná o politické rozhodování. Tvrdí, že výrazného snížení cen nelze dosáhnout bez toho, aby klesla kvalita staveb. "Velké stavební firmy operují se zhruba třemi až čtyřmi procenty marže. To celkovou cenu nijak výrazně neovlivňuje," tvrdí například mluvčí Metrostavu František Polák. "V dobře vypsané veřejné soutěži se koncové ceny mohou lišit o pět až osm procent, pakliže někdo nesoutěží s dumpingovými cenami," dodal Polák. Pozvánka čínským firmám na účast v českých výběrových řízeních by mohla skutečně vést ke snížení cen dálnic v Česku, připustil Moos. „ Je ale nezbytné kalkulovat nejen s cenou samotné stavby, ale i s dopady na ekonomiku," zdůraznil Moos.

Levnější dálnice - vyšší dávky v nezaměstnosti


"Když sem přijedou tisíce pracovníků z Číny, budeme muset vyplácet dávky v nezaměstnanosti, které státu financování prodraží," řekl Moos. Matyáš upozornil na již tak velký propad stavební produkce v Česku. "Stavební produkce meziročně poklesla o 10 procent, což je 55-60 miliard korun. Firmy již nyní jdou na krev a nabízejí v podstatě nákladové ceny. Malé firmy by nemusely další pokles zakázek ekonomicky ustát," řekl Matyáš.

Čtěte také:
Urban (ČSSD): Nejsem příznivcem polsko-čínské cesty

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

860 tisíc Ukrajinců v EU. Někteří je chtějí vrátit

18:04 860 tisíc Ukrajinců v EU. Někteří je chtějí vrátit

Česko stojí před otázkou, zdali následovat některé evropské země a vyslyšet volání Kyjeva o pomoc s …