Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

23.11.2010 9:32

Dodržování evropských směrnic na dostavbu dálnic v České republice se octlo v hledáčku bruselských úředníků. Ti zkoumají, zda se ke stavbám mohla vyjádřit veřejnost. Pokud dojdou k závěru, že ne, mohli by slíbené dotace nakonec zrušit, uvádí Aktuálně.cz.

Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

"Stanovisko Evropské komise nemáme a tak zatím nemůžeme předjímat, jak ovlivní způsob dostavby dálnice D8 a dalších silnic," popisuje aktuální stav Tomáš Dombrovský z ministerstva dopravy.

Situaci komplikuje stavební zákon

Celý problém je v českém stavebním zákoně. Jeho formulace totiž neumožňují, aby se občané mohli u soudu účinně odvolat proti územnímu řízení o velkých stavbách. To ovšem odporuje evropským směrnicím, které nepřipouštějí omezení práva občanů na soudní ochranu. Česká republika přitom žádá o dotace na silnice postavené právě podle tohoto zákona. Jedná se o 59 miliard korun. Ministerstvo ale přesto doufá, že peníze z Bruselu přijdou.

Dodržujte pravidla a peníze budou

Dosud Brusel neschválil žádný ze sedmnácti velkých projektů a silnice se staví buď ze záloh, anebo z národního rozpočtu. Bruselské zálohy přitom dosahují maximálně čtvrtinu požadované částky.

"Je to doklad, jak funguje Evropská komise," odsuzuje postup Bruselu analytik Petr Zahradník, který má evropské dotace na starosti v České spořitelně.

Právní otázky by podle něho neměly komplikovat právě výstavbu dálnic. "Všude v Evropě se silnice staví zhruba stejně, všude v Evropě nějak ovlivní životní prostředí. Když se jednou schválí stavba, tak v zásadě není co řešit," míní Zahradník. Připouští ovšem, že si česká strana způsobila potíže také sama. Jako například u projektu D8.

Komplikace kolem D8

Právě na úsek protínající chráněnou krajinnou oblast České středohoří si stěžují aktivisté z hnutí Děti Země. Soud jejich podání projednal až po sedmi letech, stížnost však neměla odkladný účinek a tak se mezitím začalo stavět.

Žádost o dotaci na D8 vrátila Evropské komise k dopracování už třikrát. Úředníci si povšimli, že schvalování stavby neodpovídá evropským předpisům, protože stížnost aktivistů fakticky ignorovalo. Proto v létě požádali právní oddělení Evropské komise o analýzu, jak v případě D8 a dalších staveb dál postupovat.

"U velkých silničních projektů Evropská komise přerušila proces posuzování velkých projektů, až do vydání právního stanoviska," upozorňuje oficiální dokument o čerpání dopravních dotací.

Podobně jako D8 čeká ještě dalších šestnáct velkých projektů na peníze. Trochu lepší je situace u železničních staveb, protože tam Brusel nevyžaduje speciální územní řízení.

Čtěte také:
Vaňhová k D8: Doufám, že se přestane mluvit a začne se konečně jednat

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…