Armáda musí odstavit stroje z vládní letky. Nemá na jejich údržbu

03.05.2012 8:53

Armáda už nemá peníze na provoz vládní letky. Třicet dopravních letounů a vrtulníků jsou stroje staré až čtyřicet let a vláda s pořízením nových nepočítá. Armáda přitom s jejich pomocí přepravuje nejenom vládní činitele, vojáky, ale i sportovce, pomáhá při evakuacích, nebo jiných záchranných pracích, a mapuje území republiky. Letoun z vládní letky také před časem přepravil do Španělska gorilu Moju. Informuje deník Právo.

Armáda musí odstavit stroje z vládní letky. Nemá na jejich údržbu
Foto: ParlamentníListy.cz
Popisek: Vojenský speciál na afghánském letišti

O vyřazení se uvažuje zejména v případě malých proudových letadel a vrtulníků. Tím pádem i politik s malým doprovodem bude do blízkého okolí létat velkým armádním airbusem 319. To se ale podle deníku Právo děje i v současnosti.

Politici budou muset létat s komerčními aerolinkami

Druhou možností pro vládní představitele je využívání komerčních aerolinek. Tímto způsobem občas cestuje také prezident Václav Klaus, nebo někteří poslanci a senátoři.

„V případě pokračujícího podfinanocvání provozu letecké techniky dojde k postupnému snižování počtu provozuschopných letadel,“ vysvětlila Právu mluvčí náčelníka generálního štábu Mira Třebická.

Odstavená letadla pak armáda buď nechává v hangárech, kde počkají na dobu, kdy je bude možné opravit, nebo je prodává soukromým firmám. To už se stalo s dvěma letadly Tu-154.

Armáda často nemá peníze na generální revizi letadel

Příští rok by měl do důchodu odejít mezi politiky oblíbený tryskáč Challenger CL-601. Podle deníku Právo armádě chybí na opravu motorů 70 milionů. Letos se stěží podařilo sehnat 25 milionů korun na servisní prohlídku po deseti letech, která v současnosti probíhá.

Už letos by měl být odstaven proudový letoun Jak-40, protože chybí 15 milionů na generální opravu. Podobný osud čeká za dva roky i na druhý stroj tohoto typu.

Zbývají tedy dva letouny Airbus A-319. Ty ale podle Práva vystačí maximálně pro potřeby prezidenta, premiéra a ministra zahraničí. Airbusy se navíc využívají pro přepravu materiálu a vojáků do Afghánistánu. Jejich roční provoz ale ročně vyjde na 100 milionů.

Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek uvedl, že politici se začínají zajímat o vojenské letouny Casa. Jejich provoz je levnější, vyjde na 30 milionů ročně, ale jsou méně komfortní. Nemají například zvukovou izolaci, a tak je na cestu potřeba přibalit špunty do uší.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„EU nikdy nebude na hranicích střílet,“ slíbil Rakušan. Ale narazil

14:05 „EU nikdy nebude na hranicích střílet,“ slíbil Rakušan. Ale narazil

„Migrační solidarita je falešná a ďábelská hodnota,“ vzkázal právník Robert Kotzian ministru vnitra …