Analýza: Kníže to měl u novinářů dobré a Zemana potápěli

07.02.2013 12:38

Server Britské listy cituje analýzu serveru kohovolit.eu, který zkoumal způsob, jakým česká tištěná média psala o jednotlivých prezidentských kandidátech a jak tím mohli ovlivnit rozhodování voličů. Hlavní metodou však prý nebylo protěžování některých kandidátů, ale nastolování témat.

Analýza: Kníže to měl u novinářů dobré a Zemana potápěli
Foto: Hans Štembera
Popisek: Karel Schwarzenberg po prohraném druhém kole prezidentské volby

Čísla četnosti článků o jednotlivých kandidátech jsou v zásadě podobná, přičemž extrémní nárůst lze pozorovat v posledním týdnu před prvním kolem voleb. Analýza prostřednictvím témat a konotací však ukazuje zajímavější trendy.

Nejvíce konkrétních témat bylo spojeno se čtveřicí favorizovaných kandidátů- Janem Fischerem, Karlem Schwarzenbergem, Milošem Zemanem a Jiřím Dienstbierem. Je přitom zajímavé, že v souvislosti s Fischerem, Dienstbierem i Zemanem se objevovala zejména negativně zaměřená témata.

U Fischera se akcentovalo zejména nepřesvědčivé veřejné vystupování, financování kampaně či minulost v KSČ. Dienstbierovi byla připomínána jeho žádost o podporu KSČM. Ani u jednoho z nich se neobjevilo žádné „pozitivní“ téma, které by je vykreslilo v lepším světle. Poměrně negativní témata byla nastolována i v souvislosti s Milošem Zemanem, jemu však podle analýzy příliš neuškodila.

Pokud jde o Karla Schwarzenberga, až do prosince se o něm objevovaly zejména články související s jeho funkcí ministra zahraničí. V lednu však lze pozorovat strmý nárůst článků prezentujících podporu významných osobností, či dokonce médií samotných (doposud nevídaná přímá podpora v redakčních komentářích). Absolutně pak chyběla negativní témata- například jeho působení v nepopulární vládě.

Po postupu Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana do druhého kola pak prý byl velmi patrný rozdíl v medialním chápání obou kandidátů. Zatímco v případě Karla Schwarzenberga přetrvávalo téma podpory významných osobností či sympatií například mezi studenty, u Miloše Zemana tvořily značnou část články zaměřené na jeho údajně negativní a agresivní kampaň, či na štěpení levice, které měl údajně způsobovat. Při mediálním vyobrazení Miloše Zemana převládala témata s jasně negativními konotacemi, zatímco v případě Karla Schwarzenberga byla trendem jistá nekonkrétnost témat.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…