„Lidé do značné míry ztrácejí důvěru ne jen v jednotlivé politiky, ale v systém. Je třeba přistoupit k zásadním krokům a změnám v systému financování politických stran,“ vysvětlil přístup ČSSD na tiskové konferenci Jiří Dienstbier.
Hlavním cílem změn má být transparentnost. Strany by si zřídily speciální transparentní účty a musely by zveřejňovat výroční zprávy a zprávy o jednotlivých kampaních. Ty by předkládaly jak volebnímu výboru, tak by je zveřejnily na internetu, aby si je mohli pročíst i běžní občané. Dalším nástrojem by bylo zastropování financí na kampaně.
„Ovlivní to vznik podnikatelských stran, které nemají politickou strukturu,“ dodal Dienstbier a poukázal tím nepřímo na Věcí veřejné.
Podobné principy se sociální demokraté budou snažit prosazovat i v prezidentské volbě. „Každý dárce bude muset být zveřejněn online,“ řekl jako příklad Jeroným Tejc. Vyjmenoval i důvody, za které by následovaly sankce – například zneužití dotací či překročení limitu pro kampaň. Většinou by prý šlo o dvojnásobek původní částky.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pan