Čtvrt miliardy na reklamu pro evropské fondy. Vyfičela komínem a nepřinesla prý vůbec nic, říká kontrolní úřad

27.06.2016 9:26

Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky milionů korun, ale povědomí veřejnosti o pomoci z Evropské unie nevzrostlo. Uvedl to dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Peníze na propagaci vynaložily ministerstvo školství, ministerstvo práce a sociálních věcí a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy. Jejich reakce ČTK shání.

Čtvrt miliardy na reklamu pro evropské fondy. Vyfičela komínem a nepřinesla prý vůbec nic, říká kontrolní úřad
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 milionů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů v letech 2008 až 2015.

To, že se povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech nezvýšilo, vyplývá podle NKÚ z průzkumů a hodnoticích zpráv o dopadu těchto aktivit. „Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva,“ uvedli kontroloři.

Například z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. Jak v roce 2011, tak o dva roky později vědělo o fondech EU zhruba 74 procent obyvatel ČR. V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace povědomí kleslo. Proti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné. „A to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz,“ poznamenal NKÚ.

Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za 138 milionů korun ale podle NKÚ neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo. Často chyběly také informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala ČR ze svého rozpočtu.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace vysílaly televize a rádia většinu spotů až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech, upozornil kontrolní úřad.

Nedostatky kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené. V řadě případů Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. „To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená,“ uvedl NKÚ.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Pokus o ovlivnění prezidentských voleb v USA.“ Je to tu zase. A už se to řeší

11:50 „Pokus o ovlivnění prezidentských voleb v USA.“ Je to tu zase. A už se to řeší

Na Jacka Smithe, zvláštního poradce odpovědného za dohled nad trestními vyšetřováními bývalého prezi…