Podle mluvčí pražského letiště Mariky Janouškové létá Iran Air do Prahy od letošního desátého dubna s frekvencí dvanáct letů týdně. „Přijmeme až dvě letadla denně, a to na základě povolení od Ministerstva dopravy,“ cituje list mluvčí letiště.
Mluvčí Ministerstva zahraničí uvedla, že sankce přijaté Radou bezpečnosti OSN či EU jsou pro naši zemi závazné s tím, že o nějaké výjimce pro Iran Air nic neví. „Za výklad a aplikaci sankcí na území ČR zodpovídá Ministerstvo financí,“ přehazuje zodpovědnost na Babišův rezort mluvčí Zaorálkova ministerstva Michaela Lagronová. Pro Ministerstvo financí je to ale podle jeho mluvčího Michala Žurovce novinka.
Ministerstvo dopravy v tom problém nevidí
Příslušné povolení vydalo Ministerstvo dopravy. „Výjimku jsme udělili. Důvodem je, že na některých letištích není ze strany společností dodávajících pohonné hmoty poskytováno plnění palivem íránskému dopravci,“ řekl listu mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Mezinárodně uložené sankce neporušujeme z důvodu, že se letadlo neotevře,“ vysvětlil Neřold. Podle listu se ale sankce vztahují na palivo, ne na lidi. Mluvčí se také odvolává na první článek Dohody o tranzitu mezinárodních leteckých dopravních služeb, jejíž smluvní stranou je i Česko a Írán. „Podle té mají letečtí dopravci Íránu právu uskutečnit technické přistání na území Česka,“ řekl Neřold.
Zdroj listu ze zahraniční diplomacie pod podmínkou anonymity prý deníku řekl, že tankování íránských letadel by mohlo představovat porušení amerických sankcí na prodej paliva do Íránu včetně palivových sankcí pro Iran Air.
Zaorálek: Za výklad sankcí a jejich aplikaci u nás zodpovídá MF
Nicméně šéf katedry pražské právnické fakulty Pavel Šturma jasnou odpověď nedává. „Pokud je jasně stanovený příkaz daný Radou bezpečnosti OSN, tak má přednost před dohodou. Po prostudování rezolucí, které se vztahují k Íránu, bych však řekl, že v tomto případě jde o otázku výkladu,“ řekl listu. Podle ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka za výklad sankcí a jejich aplikaci na českém území zodpovídá Ministerstvo financí, konkrétně jeho Finanční analytický útvar. Mluvčí rezortu financí Michal Žurovec řekl, že v uvedeném útvaru se sankcemi zabývá jeden pracovník. O tankování íránských letadel ale prý Ministerstvo financí slyší poprvé.
Podle informací pražského letiště dávají možnost nárazového mezipřistání íránským aerolinkám také letiště v Budapešti, Lublani a v Miláně. Pouze Letiště Václava Havla prý ale Íráncům umožňuje každodenní doplňování paliva.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam