Metrostav musí do pěti měsíců dokončit Blanku. A Praha zaplatit

18.04.2014 19:35

Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě Blanky. Metrostav ji musí dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy.

Metrostav musí do pěti měsíců dokončit Blanku. A Praha zaplatit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba tunelu Blanka

Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž ve čtvrtek rozšířil žalobu proti Praze. Žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun. Další soudní líčení bude 4. června.

Primátor: Potvrdilo se, že arbitráž je správná cesta

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

"Potvrdilo se, že arbitráž je tou správnou cestou. Ostatní varianty by znamenaly miliardové ztráty a otevření tunelu v nedohlednu," komentoval rozhodnutí Hudeček.

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) považuje rozhodnutí za velký úspěch. Stejně se vyjádřil i mluvčí Metrostavu František Polák. "Rozhodnutí soudu vítáme," uvedl. Stavaři jsou podle něj schopni na stavbu vrátit okamžitě po zaplacení dlužné částky. "Ve chvíli, kdy Praha pošle peníze, budeme schopni zaplatit subdodavatelům, což nám umožní obnovit práce," řekl Polák ČTK.

O zbylé části dluhu soud rozhodne příště

Arbitři dnes rozhodli, že Praha musí stavební firmě zaplatit dlužných 2,7 miliardy korun a to do tří dnů od doručení písemného rozsudku. Dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky bude město proplácet postupně v průběhu stavby. Ke zbylému dluhu, mimo jiné za problematický Trojský most, se soud vyjádří v některém z dalších kol jednání.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu tunelu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…