Mimořádně nešťastné. Exprimátor Brna varuje před posunutým termínem referenda

26.11.2014 21:00

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD) považuje schválení referenda o poloze hlavního nádraží za dva roky spolu s krajskými volbami za velmi nešťastné. Podle něj to není dobré pro přípravu ani jedné z uvažovaných variant. Vzhledem k žádosti o peníze z Evropské unie bude celá investice ohrožená, sdělil dnes Onderka. V čele radnice ho v úterý nahradil lídr vítězného hnutí Petr Vokřál (ANO).

Mimořádně nešťastné. Exprimátor Brna varuje před posunutým termínem referenda
Foto: red
Popisek: Roman Onderka (ČSSD)

Koalice složená z ANO, Žít Brno, KDU-ČSL a Strany zelených považuje termín za vhodný kvůli tomu, že v půlce roku 2016 má být hotová studie proveditelnosti obou variant, kterou zpracovává Správa železniční dopravní cesty. Bývalá brněnská rada navrhovala pro referendum termín na konci ledna. Petiční výbor však požadoval termín na podzim za dva roky s krajskými volbami, což noví zastupitelé v úterý schválili. "Tento krok je mimořádně nešťastný pro město Brno, a to z pohledu jakékoliv přípravy možné výstavby nového železničního uzlu," zdůraznil Onderka.

Která varianta je lepší

Podle něj to zkomplikuje čerpání peněz z Evropské unie v rozpočtovém období 2014 až 2020. "Proto může být investice ohrožena," upozornil Onderka. Ten v minulosti s koalicí ČSSD a ODS původně prosazoval odsunutou variantu naproti Zvonařky, kdežto aktivisté nebo Strana zelených požadovala nádraží v centru pod Petrovem. Později však Onderka řekl, že podpoří variantu, na kterou budou peníze. Bez dotace z Evropské unie totiž není modernizace možná, a Brno by tak o výstavbu nového nádraží přišlo.

Odpověď na otázku, která varianta je lepší, má dát právě studie proveditelnosti. To považuje za důležité nový náměstek primátora Martin Ander (SZ). "Referendum naváže na studii proveditelnosti. Nebude hotová dřív než v roce 2016, a proto má smysl s referendem počkat. Doba realizace se o nic neprodlouží, protože bychom stejně dřív neměli potřebné dokumenty," řekl Ander.

Doba podle něj poslouží na dodělání potřebných věcí a objasnění obou variant. Jako problém to nevidí ani nový náměstek pro dopravu Richard Mrázek (ANO). "Termín se může zdát pozdě, ale vzhledem k vypracování studie je akorát v limitu. Pozdější datum už by byl problém," řekl Mrázek. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského mohou lidé v referendu v čase voleb přihlédnout k výsledku studie proveditelnosti. "Nabídne odborné řešení na základě faktů," uvedl Ptačinský. Současné nádraží už ve špičce nevyhovuje a nelze přidávat nové spoje. Modernizace má stát u obou variant okolo 20 miliard korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…