Ministerstvo dopravy mělo den otevřených dveří, přišlo 1400 lidí

19.10.2013 18:32

Budovu Ministerstva dopravy, která sloužila v minulém režimu jako sídlo komunistické strany, dnes během dne otevřených dveří navštívilo zhruba 1400 lidí. Největší zájem měli návštěvníci o prohlídku podzemního krytu z 60. let a bývalého bytu Gustáva Husáka. ČTK to řekl mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ministerstvo dopravy mělo den otevřených dveří, přišlo 1400 lidí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Návštěvníci si tak mohli poprvé od listopadu 1989 prohlédnout i foyer budovy, místnosti ministra dopravy - pracovnu, salonek, reprezentační i poradní místnost, jednací prostory, obrazovou chodbu s portréty jednotlivých ministrů, historické plány budovy a výstavu fotografií z povodní. Reprezentativní budova na vltavském nábřeží, která je dnes kulturní památkou, vznikla podle projektu architekta Antonína Engela, mimo jiné autora budov vodárny v Podolí, generálního štábu na Vítězném náměstí, stejně jako urbanistické koncepce nových Dejvic. Dokončena byla v roce 1932.

V letech 1960 až 1990 byla sídlem Ústředního výboru KSČ

Ve 20. letech rozhodla československá vláda postavit na vltavském nábřeží v Praze tři reprezentativní budovy. Jednu z nich určila za sídlo Ministerstva železnic, které tehdy úřadovalo na sedmi adresách. Podle Engelova projektu během let 1927 až 1932 vyrostla monumentální neoklasicistní stavba s šestipatrovým středem a třípatrovými křídly.

O sochařskou výzdobu se postarali Josef Mařatka, Josef Pekárek a Ladislav Kofránek. Z ulice upoutají především plastiky orlů a okřídlená kola, vnitřní prostory poskytly uplatnění pro mramor a nejrůznější ozdobné prvky. První republika na železničním ministerstvu nešetřila, původní rozpočet se navyšoval a vláda byla obviňována z mrhání veřejnými prostředky. Stavba ale byla úspěšně dokončena a sloužila Ministerstvu železnic. Kromě jiné výbavy měla budova i páternostery, jak bylo tehdy zvykem, dodnes slouží tři.

V letech 1960 až 1990 byla budova sídlem Ústředního výboru KSČ, po revoluci se Ministerstvo železnic přejmenovalo na Ministerstvo dopravy a budovu sdílí s Generálním ředitelstvím Českých drah.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rusové coby osvoboditelé v Evropě končí. Ivan Hoffman o přepisování dějin

17:00 Rusové coby osvoboditelé v Evropě končí. Ivan Hoffman o přepisování dějin

POHLED IVANA HOFFMANA Generace, která zažila druhou světovou válku, vymřela, a s ní se poroučela i h…