ParlamentníListy.cz
» Aréna » Monitor » Místopředseda energetické sekce Hospodářské komory: Praha na příchod elektromobilů není připravena, spuštěná prodlužovačka z okna není řešením
Místopředseda energetické sekce Hospodářské komory: Praha na příchod elektromobilů není připravena, spuštěná prodlužovačka z okna není řešením
14.06.2019 19:30
Praha nesmí podcenit příchod elektromobility, která v Evropě zažívá velký boom. Ucelená vize a plán ale zatím hlavnímu městu chybí, upozorňuje Jiří Fremr, místopředseda energetické sekce Hospodářské komory Praha, která se problematice věnuje a je připravena Praze pomoci.
Doslova rájem elektromobility jsou norská města. Každé třetí auto, které se v Norsku loni prodalo, bylo na elektrický pohon. Situaci nepodceňují ani města v sousedních zemích, ať už se jedná o Berlín, Budapešť či Varšavu. Oproti těmto metropolím Praha tahá za značně kratší konec.Pokud však Praha přípravy podcení, vystavuje se podle Fremra riziku hrubé nespokojenosti majitelů elektroaut, které například nebude kde bezproblémově a rychle dobíjet.
„Elektrovozy budou za několik let levnější, jejich životnost bude oproti autům se spalovacími motory vyšší, provozní náklady nižší. Navíc se jedná o ekologičtější formu dopravy. Česká vláda se ale do podpory elektromobility nehrne a konkrétní plán chybí i Praze,“ upozorňuje Fremr.
Anketa
Myslíte, že demonstrace ,,Milionu chvilek" svrhnou Babišovu vládu?
Elektrovozy přitom mají podle Fremra velký potenciál už brzy nahradit auta používaná výhradně v městském provozu. Využití by měly najít i veřejném sektoru nebo v rámci konkrétních služeb. „Elektromobily mají v městském provozu velkou perspektivu. Kromě osobních účelů by mohly být využívány například k rozvozu pošty, jídel nebo k přepravě seniorů. Snížení emisí a hluku ve městě by v takovém případě bylo citelné. Je ale nezbytné, aby elektrovozy bylo kde nabíjet. Spuštěná prodlužovačka z okna rozhodně není a ani nemůže být řešením,“ dodává Fremr.
Praha musí být lídrem
Právě budování nových dobíjecích stanic by Praha podle Fremra měla začít řešit co nejdříve. „Dnes jich je v Praze jen 130, přičemž většinu z nich vlastní energetické společnosti. Pokud bychom zaspali, reálně by hrozil problém nedostatečné kapacity sítě a její stability. Praha musí být v této oblasti lídrem a iniciovat diskusi se zástupci distribuční sítě či automobilek,“ říká Fremr. Skutečnost, že Česko oproti jiným evropských státům v elektromobilitě zaostává, má ale paradoxně i své výhody. Praha se totiž může poučit z chyb ostatních. Data ze zahraničí pak podle Fremra může využít při tvorbě ucelené koncepce elektromobility.
Fotogalerie: - Předání zapůjčeného elektromobilu
„Je třeba odhadnout, jaký v budoucnu bude podíl elektromobilů na území Prahy. Město od začátku musí mít vytvořenou cestovní mapu, která ho postupně připraví až na stoprocentní podíl elektroaut v jeho ulicích. V rámci této mapy je nutné mít i dlouhodobý výhled ohledně energetické náročnosti nebo potřeb trafostanic. Rovněž je nutné sjednotit povolovací proces, dílčí kroky je nutné koordinovat s památkáři a dalšími účastníky řízení,“ vysvětluje Fremr.
Komora umí Praze pomoci
Hospodářská komora Praha je připravena podat metropoli pomocnou ruku. Již od roku 2016 má Komora zpracovanou mapu vhodných pozemků v celé České republice. K dispozici má i prediktivní program, díky kterému dokáže dopočítat požadavky na budování infrastruktury. „Jsme připraveni definovat základy strategie a potřeb pro rozvoj elektromobility. Na základě dat od automobilek dokážeme připravit plán pro rozvoj dobíjecí infrastruktury. Pokud si občan koupí elektrovůz, město musí zahájit přípravu jeho dobíjecího bodu o dva roky dříve. To je jediná šance, jak srovnat poptávku po dobíjení s nabídkou. Určitě není dobré brát situaci na lehkou váhu. Boom elektromobility v České republice je jen otázkou času,“ uzavírá Fremr.
Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.