Muslimové musejí převzít islám od islamistů, domnívá se alžírský spisovatel Boualem Sansal a vybídl k diskusi

9. 1. 2016 18:56

„Jedině blázen tráví celý den v mešitě, po celý den se modlí a vykřikuje: Alláh, Alláh, Alláh,“ míní v rozhovoru, který zprostředkovaně přinesly Literární noviny od německého serveru Deutsche Welle, alžírský spisovatel Boualem Sansal. Ten se také vyjádřil k tomu, zdali je opravdu Evropa tak slabá, či jestli jsme neměli džihádisty zastavit již před lety.

Muslimové musejí převzít islám od islamistů, domnívá se alžírský spisovatel Boualem Sansal a vybídl k diskusi
Foto: Archiv
Popisek: Modlící se muslimové v mešitě

„Byli to podivní lidé. Ani nenosili obvyklý plnovous. Oblékali se a chovali se jinak než Alžířané. Organizovali revoluční projevy,“ řekl muž, o kterém se říká, že je vůči muslimům radikálnější než Michel Houellebecq (francouzský spisovatel, který byl Ligou lidských práv obviněn z podněcování k rasové nenávisti, pozn. red.) na adresu prvních islamistů v Alžírsku.

„Většina z nich přišla ze Saúdské Arábie a Egypta. Mluvili o islámu a svobodě,“ podotkl dále Sansal s tím, že to bylo v roce 1960. „Do roku 1980 byli islamisté již všude a začala válka,“ dodal a uvedl, že jedině blázen tráví celý den v mešitě, po celý den se modlí a vykřikuje: Alláh, Alláh, Alláh.

„Zpočátku se islám dostal do západní společnosti a hledal v ní své místo. To ale nenašel,“ poznamenal dále v rozhovoru Sansal, podle kterého chce každé náboženství v určité zemi působit oficiálně a legitimně. „Přáli si stavět své mešity a vyučovat islám. Přitom západní společnost je značně ateistická, a proto ji to ani nezajímalo. Zato muslimové se dožadují svého postavení ve společnosti, a to vytváří problém,“ vysvětlil, kde podle něj vznikl problém, který Evropa podcenila.

Důležitá je diskuse o islámu. Musí se mu vysvětlit pravidla

Podle něj měli islamisté obrovský vliv na chování žen a mládeže. „Mladí se přitom rádi baví, ale dnes místo na fotbal nebo na pláž jdou do mešity,“ upozornil v rozhovoru a dodal, že chyba byla i na straně tzv. intelektuálů, kteří moc dobře věděli, že po sociální změně dochází k politické a filozofické, a jelikož islamizace pramení z islámu, je proto důležitý diskurz o islámu jako takovém.

„Musí se zkoumat vztah islámu vůči společnosti, demokracii, ženám, modernímu světu i ke státu. To, co je pro nás samozřejmostí, naše představy o státu za nic nevysvětlíte muslimovi, který celý život žije v islámu,“ poukázal na problém, který je podle něj především v tom, že v islámu nic takového není. „Daleko silněji v něm zní, že je to Bůh, kdo řídí člověka,“ řekl o islámu Sansal, ale připustil, že pokud islám a demokracie nejsou v současné době slučitelné, nemusí tomu tak být do budoucna.

„Právě tak křesťanství a demokracie se dříve nepasovaly. Vládl Bůh a církev vládla lidským duším. Když se zrodila demokracie, došlo ke konfliktu mezi náboženstvím a demokracií,“ vrátil se v rozhovoru s německým serverem zpět do minulosti.

Rozhovor si můžete přečíst ZDE.

„Je již pozdě! Islamisté jsou už všude zde. My, v muslimských zemích, nemáme moc nad evropskými muslimy. Ale tu nemáte ani vy. Proto je pozdě,“ varoval Sansal následně před tím, že už je pozdě na nějakou diskusi s islamisty. „Muslimové musejí převzít islám od islamistů. Neboť islamisté ničí jejich náboženství,“ řekl na závěr rozhovoru, kde se vyjádřil k tomu, že to platí i o evropských muslimech.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: jzd

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Diskuse obsahuje 4 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Hádejte, kolik uprchlíků našlo ve Švédsku práci. Nebo raději nehádejte

9:42 Hádejte, kolik uprchlíků našlo ve Švédsku práci. Nebo raději nehádejte

V posledních měsících se objevilo mnoho studií, které se zabývaly uplatněním uprchlíků na pracovním …