Nákladní doprava do ciziny v pololetí klesla o čtvrtinu

06.10.2019 21:00

Nákladní silniční dopravu v Česku stále více drží vnitrostátní přeprava. Dopravci v pololetí přepravili celkem 226 milionů tun zboží, přičemž domácí přeprava tvořila téměř 94 procent. Mezinárodní doprava meziročně poklesla o čtvrtinu na 14 milionů tun materiálu. Vyplývá to ze statistik Ministerstva dopravy. Dopravci tento týden jednali o situaci na trhu s premiérem Andrejem Babišem (ANO), o možných opatřeních budou dále jednat s Ministerstvem financí.

Nákladní doprava do ciziny v pololetí klesla o čtvrtinu
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ilustrační foto

O mezinárodní zakázky připravují tuzemské firmy podle dopravců zejména konkurenti z východu, kteří mají často nižší ceny. Několik let klesající dopravní výkony firem pak podle sdružení Česmad Bohemia přinášejí výpadky i státním financím. Loňský 20procentní výpadek podle nich znamenal ztrátu zhruba pěti miliard korun pro stát.

Podle dopravců by situaci pomohla například částečná vratka spotřební daně z nafty. Ta by podle sdružení pomohla českým firmám a motivovala i tranzitující zahraniční dopravce k nákupu pohonných hmot v Česku. Ti podle dopravců v současnosti kromě mýtného našemu státu nepřinášejí žádné peníze. „Pokud by u nás natankovali, výnos pro stát by z nich byl osminásobný,“ uvedlo sdružení.

Jeho zástupci se kvůli tomu tento týden sešli s premiérem a ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO). „Jsem rád, že jednání bylo konstruktivní, premiér řešení prohlubující se krize českých dopravců nasměroval k ministryni financí, se kterou se budeme chtít co nejdříve sejít,“ uvedl prezident Česmadu Josef Melzer.

Dopravci se s premiérem bavili také o návrhu na rozšíření nedělního zákazu jízdy kamionů. Ten by měl mimo jiné pomoci s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony. Rozšíření zákazu by však podle dopravců ohrozilo zakázky dopravních firem z Moravy a situaci s parkovacími místy by nevyřešilo. Sdružení se proto zavázalo předložit alternativní plán.

Dopravní firmy tak stále více musejí spoléhat na domácí trh, přepravy na něm proto v posledních letech rostou. V pololetí kamiony přepravily 212 milionů tun, meziročně o téměř 20 milionů tun více.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…