Německo: Natvrdo řečeno, co čeká průmysl. Důvody jasné

21.03.2024 12:25

Firma Bosch, největší dodavatel komponent do automobilového průmyslu, se chystá propustit tisíce lidí. Informuje o tom německý deník Welt s tím, že se firma snaží stáhnout z Evropy. Podle serveru listu Frankfurter Allgemeine Zeitung se Bosch chystá propustit na 7 tisíc lidí, ale server tuto informaci uvedl titulkem: Nebojte se propouštění.

Německo: Natvrdo řečeno, co čeká průmysl. Důvody jasné
Foto: Regus
Popisek: Koncept automaticky řízeného vozu změní způsob práce na cestách

 V německém Gerlingenu před sídlem společnosti Bosch protestovalo podle odborářů na 25 tisíc lidí. Protestovali proti chystaným úsporám ve firmě, které s sebou ponesou i propouštění zaměstnanců. Tisíců zaměstnanců. Ředitel Stefan Grosch vyjádřil „pochopení, že naši zaměstnanci mají obavy o svou práci“. Není však možné obejít „nezbytné rušení pracovních míst“. Velké úkoly lze podle něj splnit pouze společnými silami.

Nová data evropského sdružení dodavatelů Clepa podle Die Welt ukazují, že společnosti přesouvají investice do zahraničí – a zároveň omezují pracovní místa v EU.

Společnosti z jiných regionů světa také omezily své investice v Evropě. „Rostoucí ztráty pracovních míst a klesající přímé zahraniční investice jsou jasnými varovnými signály pro budoucnost automobilového průmyslu,“ říká generální tajemník Clepa Benjamin Krieger. Vyzývá k „průmyslové dohodě“ pro Evropu na podporu ekonomiky.

Šéf automobilky Renault Luca de Meo vyzval k „nové dohodě mezi veřejným a soukromým sektorem“ v Evropě. Navrhuje deset projektů „s mezistátní a meziodvětvovou účastí všech veřejných a soukromých aktérů“. Dovolává se tady modelu, jehož bylo využito i při záchraně společnosti Airbus. Požadoval také vládní podporu pro obnovu vozového parku, rozvoj dobíjecí sítě a bonusy pro malé elektromobily.

Die Welt v této situaci poznamenal, že se ředitelé automobilek nestaví proti nástupu elektromobilit, neboť si prý jsou vědomi, že přechod k elektromobilitě vnímají jako cestu ke snížení produkce CO. Jenže důraz na přechod k elektormobilitě oslabuje i ocelářský průmysl a další odvětví propojená s automobilovým průmyslem. Ukazuje se také, že automobilky dál investují, ale přímé investice stále častěji míří do USA, kde tyto firmy mají lepší podmínky než v EU. V roce 2023 mířilo na investice mimo EU 20 miliard eur, zatímco v EU investovali mimoevropští investoři jen 10 miliard eur.

Podle Die Welt je jasné, že s propouštěním je to myšleno vážně, protože podle evropského sdružení dodavatelů Clepa bylo jen za první dva měsíce roku 2024 propuštěno více než 12 tisíc zaměstnanců.

„Prognózy z roku 2021 naznačují, že elektrifikace a přísnější regulace Euro 7 vytvoří do roku 2025 čistých 101 000 pracovních míst. Nicméně rušení pracovních míst v posledních pěti letech přesáhlo tvorbu pracovních míst o více než 60 000,“ poznamenávají statistici sdružení.

Die Welt informuje

Podle serveru listu Frankfurter Allgemeine Zeitung se Bosch chystá propustit na 7 tisíc lidí, ale server tuto informaci uvedl titulkem Nebojte se propouštění, s tím, že německé firmy se už v časech covidu bály propouštět, protože předpokládaly, že bude těžké získat zaměstnance zpět, bude-li to třeba, ale postupně mění názor.

A lidé se prý nemusí bát, protože v některých oborech sice pracovní místa zmizí, ale v rámci robotizace a digitalizace celých odvětví v jiných oborech vzniknou pracovní místa nová, na která se lidé budou moct rekvalifikovat.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…