Odvolaný Lich o zakázce: Denní cena byla 8 tisíc, platili jsme 24

21.08.2012 8:02

Boj o pražský dopravní podnik pokračuje. Zatímco se politické strany snaží situaci řešit, odvolaný šéf podniku Vladimír Lich opět promlouvá o skřípajících poměrech uvnitř firmy. Podle Liche byl hlavní problém ten, že zákon o veřejných zakázkách porušovali snad všichni v podniku. Oni se to snažili napravit, proto skončil.

Odvolaný Lich o zakázce: Denní cena byla 8 tisíc, platili jsme 24
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

Hlavní problém podle odvolaného ředitele Vladimíra Liche je, že dopravní podnik vždycky porušoval zákon o veřejných zakázkách. „Porušuje jej i teď a my jen chceme, aby to nedělal v budoucnu,“ míní bývalý šéf pro Hospodářské noviny.

Dozorčí rada, jež Licha odvolala z funkce, řekla, že v čele podniku šéf nic nedělal. Sám Lich ale oponoval, že ušetřil firmě miliony korun. V rozhovoru se rozhodl pár z nich osvětlit.

Z hlediska obnosu byla hlavní, a to čtyřmiliardová, zakázka na obnovu řídicího systému metra. „Tam byly velice nevýhodně nastavené podmínky, některé subdodavatelské smlouvy byly několikanásobně předražené a to se nám podařilo zrušit nebo změnit,“ tvrdí Lich s tím, že to znamená úsporu kolem jedné miliardy korun.

Problém s IT

Druhá významná věc, jak tvrdí Lich, byla změna vztahů se Škodou Transportation. V oblasti IT měl tým Liche již vyjednané, že se cena služeb dodávaná firmou CSC Computer Sciences o třetinu sníží a začátkem příštího roku by podnik vstoupil do soutěže, kde by služby zajistili ještě levněji.

Ve vedení firmy totiž přišli na to, že CSC Computer Sciences najímá další firmu na vykonání své práce, takže se s ní stává pouze jakýsi prostředník, zprostředkovatel. „My platíme za jeden „člověko-den“ 24 tisíc korun a dostali jsme informaci, že ten kdo to reálně vykonává, tedy zaměstnanec nějaké subdodavatelské firmy, stojí za den zhruba osm tisíc korun,“ odkrývá zakázky Dopravního podniku Lich.

Navíc odvolaný šéf dodává, že najatá firma nevykonává sama více než pět procent činnosti, téměř všechno outsourcuje. Jejich přidaná hodnota se blíží nule. I přesto firmě CSC Computer Sciences posílal pražský podnik 15 milionů korun měsíčně. Změna smlouvy se blíží pomalu, stávající potrvá až do května roku 2013.

Podle Liche podnik nakupuje ročně provozní věci za sedm a půl miliardy korun. „Myslím, že je reálně možné uspořit minimálně deset až patnáct procent. To za předpokladu, že vstoupíme do jednání systematicky,“ míní v HN Lich.

Další problém Dopravního podniku Prahy je ten, že dosud nemá vlastní právní útvar a ani IT oddělení. „Bohužel, nápomoc dozorčí rady byla nulová a spíš to bylo házení klacků pod nohy,“ sdělil v rozhovoru Lich.

Odvolaný šéf se taky zmínil o tom, že najednou se začaly firmy s předraženými zakázkami ozývat samy. Chtěly by změnit stávající podmínky na levnější variantu. Jednotliví dodavatelé totiž údajně cítí tlak na základě právní analýzy.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jno

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…