Otázky kolem mýtného pálí Česko stejně jako Francii

21.11.2013 22:40

Mýtné není vždy příjemná záležitost a povinnost, ale zároveň je jistou daní za to, že řidič může nějakým místem projet. A tak se objevují čas od času snahy o to, něco kolem něj změnit - podmínky, pravidla. A rozhodně nejde jen o specialitu Česka. Mýtné a novinky kolem něj umí pozlobit i Francouze.

Otázky kolem mýtného pálí Česko stejně jako Francii
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

V České republice mýtný systém od svého spuštění pracuje s ekologickým principem  – tedy od v roku 2007. Výše kilometrového poplatku se vypočítává podle počtu os a ekologické třídy motoru vozidla. A právě opakované nezvyšování mýtných tarifů pro kamiony v emisní kategorii Euro 5+ vedlo k rychlé proměně tuzemského vozového parku za ekologičtější automobily. Není tajemstvím, že rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je v Česku aktuálním tématem. Objevují se tu hlasy, že to může mít negativní dopad na ekonomiku regionů a zdražování, a proto je nezbytné nejprve provést detailní ekonomické analýzy.

Podobná situace panuje například i ve Francii.

Francouzský premiér Jean-Marc Ayrault v minulých dnech celostátně pozastavil zavedení takzvané „ekodaně“ na kamiony, která měla na francouzských národních silnicích (1. třídy) začít platit od ledna 2014. Nová daň ale v Bretani vyvolala demonstrace a násilné protesty zemědělců a drobných živnostníků, kteří varují před růstem cen a ztrátou pracovních míst. Mýtné postavené na ekologické zátěži těžkých kamionů pro životní prostředí umožňuje směrnice EU z roku 2011. Francouzská vláda si tímto opatřením klade za cíl změnit chování dopravců a získat finanční prostředky pro podporu šetrnějších způsobů dopravy.

Zavedení mýta pro kamiony nad 3,5 tuny na národních silnicích schválila v roce 2009 vláda pod vedením premiéra Fillona (UMP). Od té doby se datum zavedení, k němuž se Francie zavázala směrnicí o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, již dvakrát odložilo.

Odpůrci „ekotaxy“ ale tvrdí, že zvýšení nákladů na nákladní dopravu spojené s mýtem pro kamiony by krizi bretaňských zemědělských podniků ještě prohloubilo. I proto se premiér Ayrault nechal slyšet s vyjádřením, že odložení mýtné ekodaně neznamená její zrušení. Vláda chce lépe vysvětlit smysl ekologického poplatku uvaleného na těžké kamiony a „ekodaň“ zavést od poloviny roku 2014.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ahe

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

14:04 „Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

O průzkumech veřejného mínění, ale i o ministryni obrany Janě Černochové (ODS) mluvili v pořadu Podt…