Policie prý prošetřuje společnosti kolem bratrů Šuškových. Protistrana to dementuje

26.08.2020 17:44

Podle informací, se kterými před časem přišel Security magazín, prošetřuje NCOZ podnikání skupiny Rail Invest, za kterou stojí ostravští bratři Šuškové. Do této skupiny spadá ostravská společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS).

Policie prý prošetřuje společnosti kolem bratrů Šuškových. Protistrana to dementuje
Foto: ČD Cargo
Popisek: ČD Cargo

Server Security magazín uvedl, že Rail Invest je prošetřována kvůli zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění této skupiny a jejích společností. Asistentka ředitele však tyto informace pro ParlamentníListy.cz dementovala.

Podle ní je skupina od doby, kdy upozornila na důvodné podezření z nekalého nakládání se státním majetkem v ČD Cargo, pod mediálním tlakem.

„K dnešnímu dni bylo v médiích zveřejněno více než 50 očerňujících článků, které uvádějí lživé skutečnosti nejenom o společnostech skupiny Rail Invest. Otázkou je, kdo vydávání předmětných článků iniciuje. Tyto články byly vydávány paralelně s četnými tiskovými prohlášeními společnosti ČD Cargo, které se nesly ve stejném duchu a jejich prvořadým cílem bylo pošpinit společnosti skupiny Rail Invest v očích veřejnosti... Security magazín patří do skupiny médií, které nás jako podatele trestního oznámení na vedení ČD Cargo vytrvale pomlouvají a bez skrupulí zveřejňují nepravdivé informace a fabulace. Je tomu tak i v posledním článku, na který se nás nyní ptáte.“

Anketa

Měl by se omezit či zdanit odtok zisků nadnárodních firem z České republiky?

98%
2%
hlasovalo: 21634 lidí

O co konkrétně jde?

Společnost OOS byla v minulosti dvorním dodavatelem státního podniku ČD Cargo. V této éře byla i díky těmto zakázkám schopna generovat zisky v řádu stamilionů či miliard. Okolnosti vzestupu jejich železničního byznysu podrobně analyzuje článek týdeníku Ekonom. Přečíst si jej můžete ZDEOOS měla v minulosti získávat veřejné zakázky od státních firem České dráhy a ČD Cargo zejména díky napojení na bývalé politiky z KDU-ČSL a TOP 09. Jak se takové vztahy mohou projevit, ukazují ekonomická čísla z tohoto období. Vrchol spolupráce mezi státem a OOS probíhal v letech 2006 až 2016, kdy Ostravské opravny získaly veřejné zakázky v objemu cirka 5,6 miliardy korun. Největšími odběrateli byly právě České dráhy a ČD Cargo. Obrovské veřejné zakázky se přirozeně projevily v tržbách firmy obou výše uvedených bratří. Například v roce 2009 firma hlásila zisk před zdaněním 510 milionů korun, rok na to 345 milionů. V březnu 2009 se zisk šplhá až ke dvěma miliardám korun. 

S nástupem nového vedení ČD Cargo, tedy v posledních šesti letech, se objem zakázek pro OOS postupně snižoval, společnost ČD Cargo nebyla spojena s opravárenskými službami OOS a vše vyvrcholilo v létě 2019, kdy byla OOS umístěna na black list, a žádné nové zakázky tak ani nemůže dostávat. 

Zakázky na drahách nakonec získala slovenská společnost SMK. A právě o tomto kroku asistentka Viktorýnová jménem vedení píše jako o důvodném podezření z nekalého nakládání se státním majetkem. Vedení ČD Cargo se v několika oficiálních vyjádřeních proti obvinění ze strany Rail Invest ohradilo. Podle státního podniku je nová smlouva naprosto v pořádku a pro ČD Cargo výhodná. A Rail Invest smlouvu napadlo v rámci konkurenčního boje. „Je tak zřejmé, že se jedná o účelové trestní oznámení, které souvisí s nespokojeností skupiny Rail Invest jako nespolehlivého dodavatele, který přišel o příjmy od státní firmy a o její konkurenční boj s jinými dodavateli,“ uvedlo ČD Cargo na oficiálním webu mimo jiné jako reakci na materiál, jenž byl publikován na serveru Seznam Zprávy. Poslední vyjádření ČD Cargo ze začátku července letošního roku je v dokonalé opozici oproti vedení Rail Investu, které jsme obdrželi. Samo se taktéž cítí být pod tlakem, avšak ze strany Rail Investu. „Vzhledem k tomu, že zástupci společností kolem skupiny Rail Invest opakovaně a soustavně křivě obviňují a očerňují představitele naší společnosti a šíří poplašné zprávy s cílem mást veřejnost, rozhodla se společnost ČD Cargo k obraně nejen v mediálním prostoru, ale především v právní rovině. Plně důvěřujeme orgánům činným v trestním řízení, které případ šetří, a poskytujeme jim plnou podporu,“ uvádí na svém webu. Celé znění ZDE.

Téma Carga a nové smlouvy přišlo na řadu taktéž v rámci interpelací v Poslanecké sněmovně ČR. Ministra Hlavlíčka kvůli nové smlouvě mezi ČD Cargo a SMK interpelovali Pirát Ondřej Polanský a poslankyně Věra Kovářová ze STAN v rozmezí zhruba dvou hodin. Dotazy obou poslanců se nesly ve stejném duchu. Při vystoupení Kovářové, která se ptala jako druhá, Havlíček mimo jiné odpověděl: „… protože tak, jak jste to řekla, je to v podstatě takřka z pera firmy, která nás oslovila a která nebyla vybrána, která tam deset let předtím podobný obchodní případ realizovala, velmi slušně na tom vydělávala, opravdu velmi slušně, ale to je v pořádku, protože to je obchodní případ.“

Současné vedení ČD Cargo však u vlastníka, tedy Českých drah, důvěru má. V září loňského roku totiž byla všem členům představenstva podle Lidových novin prodloužena smlouva o dalších pět let.

ČD Cargo je společnost stoprocentně vlastněná Českými drahami. Zároveň se jedná o nejziskovější podnik skupiny. Několik let po sobě vykazuje zisky. V roce 2018 realizovala společnost zisk před zdaněním podle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 935 milionů korun. Za první pololetí roku 2019 potom zisk před zdaněním ve výši 481 milionů korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…