Příprava rychlotrati do Dráždan získává hned na začátku trhliny

25.09.2017 16:01

Projekt železničního spojení Praha–Drážďany čelí problémům jen pár dní poté, co se Německo zavázalo zařadit ho na seznam prioritních staveb. Společné prohlášení o dalších plánech na rozvoj železničních spojení mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo podepsali ministři dopravy Dan Ťok a Alexander Dobrindt 25. srpna. Zatímco SRN má již pro svoji část projektu hotovou ekonomickou analýzu nákladů a přínosů, česká strana ještě pracuje na studii proveditelnosti, která má být dokončena v lednu 2019. Už teď je ale ve skluzu.

Příprava rychlotrati do Dráždan získává hned na začátku trhliny
Foto: pixabay.com
Popisek: Železniční přejezd, ilustrační foto.

Studii pro Správu železniční dopravní cesty zpracovává francouzská společnost Egis Rail ve spolupráci s českým spolkem Centrum pro efektivní dopravu (Cedop). Na projektu již proběhly dva kontrolní termíny, podle zdroje obeznámeného s jeho průběhem ale byly některé části studie opakovaně vráceny k přepracování. Ani tři týdny po druhém kontrolním termínu (proběhl 17. 8.) tak například není jasné, zda dodavatel odevzdal to, co měl. „Druhé dílčí plnění této zakázky je v současnosti předmětem kontroly zadavatelem, a nemůžeme se tak zatím vyjádřit k jeho kvalitě,“ uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. 
 
Podobná situace je také u zakázky na technicko-ekonomickou studii trati Veselí nad Lužnicí – Jihlava, kterou rovněž zpracovává Egis s Cedopem. Také zde měl dodavatel odevzdat druhé dílčí plnění (termín uplynul před šesti týdny) a v případě řádného převzetí vystavit první fakturu. Jak potvrzuje mluvčí SŽDC, fakturace ale zatím neproběhla, i v tomto případě totiž teprve probíhá kontrola dodaných materiálů. „Následná fakturace za tuto část díla proběhne v souladu s uzavřenou Smlouvou o dílo,“ řekla Šubrová bez dalších podrobností. 
 
Ke spolupráci se překvapivě nechce vyjadřovat ani společnost Egis, pro kterou měly být tyto projekty ukázkou schopností jejích inženýrů a svým způsobem průlomem na český trh. Na dotaz, jak SŽDC hodnotí dosavadní spolupráci, odpověděla ředitelka komunikace Egisu Isabelle Bourguet, že po konzultaci s oddělením železničních projektů nebude k tomuto tématu poskytovat žádné informace. Stejně reagovala na otázku, kolik projektantů firmy se již zapojilo do práce na českých projektech a jaké množství práce u nás odvedli. 

Usilovali o velké projekty, nesplnili kvalifikaci

Celková hodnota popisovaných zakázek je okolo osmi milionů korun, oba jmenované subjekty si ale nedávno chtěly ukousnout i větší sousto: sérii několika projektů rekonstrukce a modernizace trati z Brna do Přerova v celkové hodnotě přes 140 milionů korun. Zde došlo k paradoxní situaci: Cedop v průběhu loňského roku několikrát svými námitkami a připomínkami oddálil termín podání nabídek a postupně dosáhl změkčení kvalifikačních kritérií, aby na zakázce mohli pracovat odborníci s jinou kvalifikací, než byla původně požadována. Po opakovaném posouvání termínu ale nakonec letos došlo k tomu, že francouzským inženýrům v České republice vypršela autorizace, která je nezbytná pro výkon činnosti  projektantů, a z tendru byli vyloučeni.
 
Cedop totiž Francouzům u České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) zažádal o statut takzvané „hostující osoby“, což je oprávnění k výkonu činnosti v ČR na dobu dvanácti měsíců, které lze podle zákona využít pouze na dočasnou a jednorázovou projekční činnost. Pro projektování velkých infrastrukturních projektů ho ale nelze použít. Zahraniční inženýři, kteří u nás běžně působí, proto volí spíše statut „usazené osoby“, kde výkon činnosti projektanta není časově omezen. Podle údajů ČKAIT takto v ČR aktuálně působí více než dvě stovky odborníků, zahraničních osob s krátkodobou autorizací komora na začátku září evidovala jen 24. 
 

Obstrukce zdržují důležité železniční projekty

Cedop pokračuje ve stížnostech a odvolání i poté, kdy byl z tendru  Brno–Přerov vyřazen pro nesplnění kvalifikace, takže dojde k dalšímu prodlení. Rekonstrukce, která zkrátí dojezdovou dobu mezi oběma městy ze současných 79 minut až na expresní půlhodinku, se opět oddaluje. 
 
Komplikace nastaly také u soutěže SŽDC na studii proveditelnosti rychlotrati Praha–Brno–Břeclav. Představitelé spolku podali podnět k antimonopolnímu úřadu, ačkoliv jejich cenová nabídka byla o 12 milionů vyšší než ta nejvýhodnější. 
 
Otázku, zda se má spolek účastnit tendrů na projekty velkých dopravních staveb, dostal letos v květnu na setkání se zástupci asociací a firem z oblasti dopravy ministr Dan Ťok. Odpověděl, že by Cedopu jednu či dvě projektové práce klidně dal. Zároveň však dodal, že takový pokus přináší riziko, kdy pak celá práce může být zahozena. Zdá se, že jeho slova se začínají naplňovat. 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prigožin „žije“? Vyneseny silné informace

15:16 Prigožin „žije“? Vyneseny silné informace

Kam zmizeli žoldnéři wagnerovců? Zdá se, že kremelský vládce Vladimir Putin nadále dokáže efektivně …