V úvodu hovořil o novelezákona o potravinách, která je principiálně v pořádku, ale schází prováděcí vyhlášky. "Na ty mělo ministerstvo dost času," upozornil Toman s dovětkem, že na tajení původu potravin mají, slovy Tomana, velké obchodní řetězce. Pár slov řekl i k Andreji Babišovi. Jeho zemědělské podniky jsou prý standardními dodavateli. Ze strany Agrofertu ani Andreje Babiše necítí žádné tlaky. Jestliže někdo Agrofertu vyčítá nemalé dotace, měl by si uvědomit, jak velký Agrofert je.
Velké řetězce mají zájem klamat spotřebitele, míní Toman
Prezident Agrární a Potravinářské komory jednoznačně prosazuje, aby se na obalech objevovaly adresy výrobců konkrétních podniků, protože je to informace, která spotřebitele může zajímat. "Lidé se začali zajímat o to, odkud výrobek pochází, což je velmi dobře. My radíme spotřebitelům, najdi si svého výrobce, který tě neklame," uvedl host s tím, že propaguje české producenty.
"Velké řetězce mají zájem klamat spotřebitele a tvrdit, že většina jejich produktů pochází z ČR, přestože to není pravda," zdůraznil znovu Toman. Problém vidí i s výrobky, které jsou prodávány pod značkou řetězce. "Neříkám, že to musí být vždy špatně, ale pokud se někdo stydí za své produkty, tak bych si na ně dával pozor," poradil Toman divákům.
Následně v pořadu vysvětloval, co to znamená český výrobek. Mluvíme o něm tehdy, když jde o produkt zpracovaný v Česku a z českých surovin. Za zásadní Toman považuje i to, aby tu patřičná firma platila daně.
Bylo by dobré zřídit řetězec s čistě českou produkcí
Česko dnes není soběstačné např. v produkci vepřového masa, přes 50 % se dováží, a Toman by byl rád, aby se to změnilo. "Je to o tom, že řetězce chtějí koupit co nejlevněji a co nejdráž prodat," znovu před kamerami zaútočil Toman. Řetězce by prý neměly zneužívat svou sílu. "Když se podíváme, co prodávají v Německu a co tentýž řetězec prodá u nás, tak to se kvalitou nedá srovnat," pokračoval host. "Nechali jsme si řetězce přerůst přes hlavu, to se stalo v 90. letech. Může to změnit i novela zákona o významné tržní síle, ale ta už rok leží na vládě," posteskl si.
Stálo by za to zřídit si vlastní český řetězec. Poukazem na tuto myšlenku připomněl Toman nápad prezidenta Miloše Zemana, dodal však také, že v Česku máme obrovské množství prodejních ploch a je otázka, jestli by se uživil další řetězec.
"To, co se sem dováží, tak jsou většinou produkty nižší kvality. Český trh je v mnoha ohledech podceňován a opakuji, že to způsobují ty řetězce, které chtějí nakupovat co nejlevněji," řekl.
Ruské protisankce a ministrova kampaň
Na české zemědělce dopadají i odvetné ruské sankce, byť v souhrnu export do Ruské federace stoupá. Přišli jsme ale o dobrou pozici v oblasti mléčných výrobků. Na ovocnáře "kosa" teprve dopadne.
Vyjádřil se také k podpoře českých potravin v reklamě, kde si zahrál i ministr zemědělství Marian Jurečka. "My jsme rádi za každou podporu, ale nejsem si jist, jestli tato kampaň byla zcela efektivní," zapochyboval Toman. Sám by do takové kampaně jako herec nešel, ale pan ministr je mladý člověk, který se na řadu věcí dívá jinak.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp