Totální hloupost, zvrácenost, jako ve středověku. Analytik se vysmál nápadu Miloše Zemana, který podpořili další světoví státníci

14.05.2015 18:11

Analytik Petr Šlegr na slovenském serveru DennikN.sk míní, že Zemanův prosazovaný návrh na propojení řek Labe, Dunaje a Odry je nesmysl. Vnitrozemský stát, jako jsme my, by prý neměl být uzlem lodních cest.

Totální hloupost, zvrácenost, jako ve středověku. Analytik se vysmál nápadu Miloše Zemana, který podpořili další světoví státníci
Foto: Janusz Niemczuk
Popisek: Hotový úsek průplavu Dunaj-Odra v Polsku

Zeman se dlouhodobě a intenzivně snaží prosazovat propojení výše zmíněných řek, protože by poté došlo zároveň k propojení hned tří moří – Černého, Severního a Baltského. Zeman celý projekt hájí s tím, že by Česká republika díky tomu na poli námořní dopravy získala silnější postavení, zvýšil by se turistický ruch, objevily by se nové obchodní trasy a zároveň by se díky obrovskému projektu, který by se nějakou dobu budoval, zaměstnalo tisíce lidí.

Šlegr si je však jistý, že prosazovaný lodní koridor nevznikne. „Celé je to hloupost,“ podotkl analytik. Zemanovu argumentaci o tom, že vodní koridor chtěl prokopat i Karel IV., využil k tomu, aby celý návrh potopil. Prý to jasně dává najevo, že tento projekt patří do středověku, protože tehdy ještě neexistovaly železnice. Dnes tak můžeme využívat modernější a levnější prostředky, než „kopat kanál“, řekl Šlegr a celý projekt označil za „turistickou atrakci“.

I přesto, že říční lodě dokážou uvézt dokonce až třikrát větší a těžší náklad než rychlovlaky, je analytik přesvědčen o tom, že je to celé zbytečné. Hlavní přednost vlaků, jejich rychlost, velkou kapacitu pro náklad, prý potřebují akorát továrny, které musí přepravovat nadrozměrný náklad. Za celý projekt tak prý lobují hlavně ti, jež to nutně potřebují pro obchod, zmínil například ocelárny ve Vítkovicích, které se potýkají s problémem, jak mají své zboží převážet.

Projekty, kdy se spojují vodními koridory řeky, prý dělají jen státy, pro které je výhodné co nejvíce přiblížit z moře vodní cestu do vnitrozemí. Dělají to například Francie či Polsko. Šlegr uvedl také Norsko, jež se tak vyhne nebezpečným trasám kolem poloostrovů.

Podle analytika není ani jisté, zda by projekt pomáhala financovat Evropská unie, prý s ním kdysi počítala Evropská komise, nyní ho však ze svých plánů strategických staveb vyřadila a další revize do budoucna se bude dělat až v roce 2020. Rakousko se prý odmítlo spoluúčastnit na tomto projektu, vše tak zůstává na Polsku a Slovensku.

Šlegr si je jistý, že zvýšení zaměstnanosti, jak argumentoval Zeman stavěním vodních koridorů, se dá docílit i budováním jiných staveb než těchto „nesmyslných“. Uvedl, že na Slovensku by se první měly dostavět železnice. Nemůžeme si prý dovolit dávat železniční stavby a vodní koridory na jednu úroveň.

Projekt podpořili slovenský premiér Robert Fico a polský prezident Bronislaw Komorowski. Zeman o podporu rovněž požádal německou hlavu státu, Joachima Gaucka, při jeho nedávné návštěvě ČR. Gauck dostal od Zemana i podrobnou dokumentaci projektu a slíbil mu, že se s ní seznámí. (Celý text zde)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ste

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…